خبر و گزارش کتاب‌گرد

اختتامیه‌ی دومین دو‌ره‌ی جایزه نوفه آنلاین برگزار می‌شود

۱۹ اسفند ۱۳۹۸
جایزه ادبی نوفه

بنابر اعلام دبیرخانه‌‌ی جایزه نوفه با توجه به وضعیت فعلی کشور و شیوع بیماری کرونا، مراسم اختتامیه‌ این جایزه به صورت حضوری برگزار نخواهد شد.

مطابق اطلاعیه قبلی دبیرخانه‌ جایزه نوفه قرار بود مراسم اختتامیه‌ و آیین تقدیر از برندگان و آثار برگزیده، در اسفندماه سال ۱۳۹۸ برگزار ‌شود، ولی به دلیل شیوع بیماری کرونا و نگرانی برای وضعیت سلامتی مدعوین، تصمیم گرفته شد معرفی برندگان طی یک رویداد دیجیتالی صورت بپذیرد.

این رویداد دیجیتالی در ساعت ۲۰ روز ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ در آپارات و حساب‌های کاربری جایزه نوفه در شبکه‌های اجتماعی به صورت زنده پخش خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق پایگاه نوفه به آدرس noofe.info اخبار مربوط به این رویداد را دنبال کنند.

جایزه‌ نوفه هر سال در سه بخش رمان گمانه‌زن سال، رمان نوجوان و فصل اول برگزار می‌شود. بخش رمان گمانه‌زن سال رمان‌های گمانه‌زن منتشرشده در هر سال را مد نظر قرار می‌دهد، بخش فصل اول مربوط به رمان‌های گمانه‌زن منتشرنشده است و بخش نوجوان نیز به مخاطب نوجوان اختصاص دارد.

پنچ نامزد نهایی بخش رمان گمانه‌زن ۱۳۹۸ کتاب‌های باران‌زاد نوشته‌‌ی ضحی کاظمی، یفرن ۲ نوشته‌‌ی فرهاد آذرنوا، ساعت باران نوشته‌‌ی هادی معیری‌نژاد، خون خورده نوشته‌‌ی مهدی یزدانی‌خرم و مه‌آلود نوشته‌‌ی الیستا آقایی، هستند و در نهایت یکی از این آثار مدال سنجاقک طلایی نوفه را دریافت خواهد کرد.

این ۵ اثر با داوری هیئتی ۷۰ نفره متشکل از مترجمان آثار ژانری، نویسندگان، طراحان کمیک، کارشناسان سینمای ژانری، پژوهشگران، هواداران و خبرنگاران به مرحله نهایی راه یافته‌اند. داوری بخش نوجوان این دوره نیز بر عهده‌ خانم‌ها هدا حدادی و نوشیار خلیلی و آقایان احمد اکبرپور، رضا علیزاده و سید جواد راهنما بوده است.

جایزه نوفه به منظور اعتلای نشر ادبیات گمانه‌زن و تشویق هرچه بیشتر ناشران و نویسندگان برای تألیف آثار گمانه‌زن، پایه‌گذاری شده است و با حمایت انتشارات پیدایش، مجله‌ی سفید و اپلیکیشن فیدیبو برگزار می‌شود.

درباره‌ی ادبیات گمانه‌زن

ادبیات گمانه‌زن برگردانی از عبارت Speculative Fiction است، این عنوان توصیف‌گر تمام سبک‌ها و زیرسبک‌هایی است که دنیایی متفاوت با دنیای واقعی را تصویر می‌کنند و ژانرهای فانتزی، کارآگاهی، علمی‌تخیلی و وحشت، زیر چتر این عبارت قرار می‌گیرند.

رابرت هاین‌لاین (۱۹۰۷ تا ۱۹۸۸)‌، نویسنده‌ی مشهور علمی‌تخیلی، این عبارت را در سال ۱۹۴۱ خلق کرد و امروزه این واژه را برای توصیف داستان‌هایی استفاده می‌کنند که به واقعیت عینی و اصول متعارف داستان واقع‌گرا پایبند نیستند و تخیل را هسته‌ی مرکزی خود قرار می‌دهند؛ داستان‌هایی که به طور معمول به اسم ادبیات ژانری شناخته می‌شوند و پیش از این کمتر مورد توجه جوایز ادبی فارسی قرار می‌گرفتند.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top