خوابگرد قدیم

فید را به خاطر بسپار، گودِر مرد!

۷ تیر ۱۳۹۲

خوابگرد: تعطیل شدن گوگل‌ریدر برای ما رسماً یک مصیبت است. نه فقط به خاطر کارایی آن در مطالعه‌ی منظم و هدفمند در وب که هم به خاطر استفاده‌ی گسترده‌ی ما رعایای حکومت اسلامی تک‌رسانه‌ای در عبور از فیلترینگ برای مطالعه‌ی خبرها و مطالب انبوه سایت‌ها، وبلاگ‌ها و مجله‌های فیلترشده. برای مثال، شمار مشترکان فید و اعضای همین خوابگرد در شبکه‌های اجتماعی عددی پنج رقمی ست و بسیار بیش‌تر از کسانی که مستقیماً به خود خوابگرد مراجعه می‌کنند.

علیرضا مجیدی عزیز مثل همیشه زحمت بسیار کشیده و در آستانه‌ی خاک‌سپاری گودر به دستان نامهربان اما پرتوان اصحاب گوگل، راهنمایی جامع و کامل در معرفی فیدخوان‌های جایگزین تهیه کرده که با اجازه‌اش آن را بسیار خلاصه و کمی دست‌کاری کرده‌ام برای بازنشر در خوابگرد. از او بسیار سپاس‌گزار ام و از شما می‌خواهم با دقت این راهنما را بخوانید و هرچه زودتر فیدخوان جایگزین خود را برگزینید که پشیمانی موجب مرض است! و لعنه‌الله علی قوم ‌الظالمین… [ادامــه]


علیرضا مجیدی
: امروز آخرین روزی ست که گوگل‌ریدر (یا گودر به تعبیر خودمان) سر پا ست… دیگر کار از کار گذشته و تأسف دردی را دوا نمی‌کند و ما باید به فکر فردای بدون گودر باشیم. این روزها در اینترنت پست‌های متعددی در مورد معرفی جانشین‌های گودر منتشر شده است، اما هیچ کدام مرور «عملی» نقاط قوت و ضعف این سرویس‌ها نبوده‌اند. هیچ کدام از آنها هم از دید یک کاربران ایرانی مسئله را بررسی نکرده‌اند. پس در این پست سعی می‌کنم راهنمای نسبتاً کاملی در این مورد بنویسم.

آیا تاریخ مصرف فید گذشته است؟
ابداً! این پاسخ کوتاه من به این مسئله است. در ادامه پاسخ مشروحم را بخوانید. ما در اینترنت دو نوع متفاوت وب‌گردی و کاربری داریم. دسته‌ای هستند که خیلی تفننی و بی‌هدف وارد اینترنت می‌شوند، وارد فیس‌بوک می‌شوند، سایت‌های مختلف را به صورت تصادفی باز می‌کنند و از لینکی وارد لینک دیگر می‌شوند. اما دسته‌ای هم هستند که می‌خواهند از وب‌گردی روزانه خود، دانشی کسب کنند، در مورد موضوعات مورد علاقه خود اخبار و مطالب را دنبال کنند، نظم در کارشان داشته باشند و مطالب سایت‌های مورد علاقه خود را از دست ندهند.

دسته‌ی اول نیاز به هیچ آیین‌نامه و راهنمایی ندارند، اما دسته دوم نیاز به ترفندها و برنامه‌ها و سرویس‌های اینترنتی دارند تا بتوانند به هدفشان برسند… شما حتی اگر یک لپ‌تاپ و سیستم دسکتاپ قدیمی و یک اینترنت دیال آپ هم داشته باشید، می‌توانید با استفاده از فید به روز باشید. از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی، مکان‌های بسیار آشفته‌ای برای مرور منظم اخبار هستند، مگر می‌شود در جاهایی که لحظه‌نگاشت‌های دوستان، اخبار سیاسی، تصاویر تفننی و گفتگوهای بی‌هدف غوغا می‌کند، تمرکز داشت و هدفدار لینک‌های خوب را دید، سر فرصت آنها را باز کرد و مطالب را به صورت کامل خواند؟

من هنوز از فید استفاده نمی‌کنم، این فید دقیقاچیست؟
فناوری فید feed که آن را در فارسی «خوراک» یا «خبرمایه» هم ترجمه کرده‌اند، فناوری‌ای ست که می‌تواند گشت و گذار شما را در اینترنت متحول کند. فید راهی برای دسترسی سریع و بدون دردسر به تازه‌ترین اخبار و نوشته‌های سایت و وبلاگ‌ها ست.

چرا باید فید بخوانیم؟!
تصور کنید که دوست دارید همیشه مطالب چند وبلاگ به‌خصوص را بخوانید و یا از تازه‌ترین اخبار روز دنیا مثلاً در مورد سیاست و اخبار روز، پزشکی یا فناوری مطلع باشید. برای این کار مجبور هستید که هر روز از همه‌ی این وبلاگ‌ها و سایت‌های خبری بازدید کنید. این کار چندان ساده نیست و وقت‌گیر است. شما باید هر روز زمان زیادی در انتظار باز شدن صفحات اینترنتی بنشینید و تازه اصلا هم معلوم نیست که وبلاگ مورد نظر شما به‌روز شده باشد!

فید دقیقاً چیزی است که به کار شما می‌آید. به کمک فید، مرور مطالب تازه سایت‌ها و وبلاگ‌ها بسیار ساده می‌شود.

چه طور در عصر بی‌گودری فید بخوانیم؟
۱- آدرس فید سایت یا وبلاگ مورد نظر را پیدا کنید. 
حالا به مرحله‌ای رسیدیم که باید آدرس فید سایت‌ها و وبلاگ‌ها مورد نظرتان را به یک فیدخوان بدهید. اما چگونه باید آدرس فید را پیدا کرد؟ برای پیدا کردن آدرس فید یک سایت باید به سایت یا وبلاگ مورد نظرتان بروید، در صفحه‌ی سایت آدرس خروجی فید سایت را پیدا خواهید کرد. در سایت مورد نظرتان کلماتی مثل فید، RSS، خوراک یا تصاویری مثل این‌ها را پیدا کنید:

e7b07c40843c5f864c4398bb8d60f29f

4943c47ef30f49a1e0f17b1aca667fdf


مثلاً آدرس فید «یک پزشک» این است:
http://feeds.1pezeshk.com/pezeshk

و آدرس فید «خوابگرد» این است:
https://www.khabgard.com/rss.asp

آدرس فید «لینکده‌ی خوابگرد» هم این است:

https://www.khabgard.com/linksrss.asp


۲- حالا این آدرس را باید به فیدخوان‌ها بدهیم
من در ادامه فیدخوان‌های مختلف را به شما معرفی می‌کنم، البته بسیاری از فیدخوان‌ها می‌توانند با گرفتن آدرس یک سایت یا وبلاگ، خودشان آدرس فید وبلاگ را پیدا کنند.


فیدخوان‌های برتر این روزها:


 

inoreader فیدخوانی شبیه گودر قدیم
فیدخوان بعدی inoreader است، این فیدخوان هم مثل الد ریدر ویژگی‌های اجتماعی دارد، با این تفاوت که از نظر پوسته و قالب بسیار بهتر است.



تنظیمات inoreader هم در گوشه‌ی شمال شرقی قرار دارد. به صورتی که در عکس زیر می‌بینید، یکی از این تنظیمات همان ایمپورت از گوگل‌ریدر است.

07-01-2013 02-30-33 AM
در گوشه‌ی شمال غربی شما می‌توانید نام کاربری دیگران را جستجو کنید تا بتوانید آن‌ها را به لیست دنبال‌شوندگان اضافه کنید.

07-01-2013 02-32-25 AM



 inoreader در حال حاضر شبیه‌ترین فیدخوان به گودر قدیم است. بنابراین inoreader را جدا به کسانی که نوستالژی گودر قدیم دارند، توصیه می‌کنم. یک برتری دیگر inoreader نسبت به سایر فیدخوان‌ها پشتیبانی از نمایش راست به چپ مطالب فارسی ست.

در این تصویر می‌بینید که در inoreader در زیر هر فید، چه گزینه‌هایی وجود دارد:

07-01-2013 12-00-02 PM
همان طور که می‌بینید، می‌توانید یک مطلب را لایک کنید، بردوکست کنید که معادل به اشتراک گذاشتن در گودر است، همچنین می‌توانید برای هر مطلب کامنت هم بگذارید. اگر inoreader بتواند از نظر منابع سرور هم پاسخگو باشد، واقعا یک گزینه‌ی عالی برای همه‌ی فیدخوان‌ها ست.

inoreader را جدی بگیرید و از اضافه کردن آدرس فیدهای «یک پزشک» و «خوابگرد» در آن غافل نشوید. [دنبال کردن نام کاربری Khabgard در اینوریدر را هم فراموش نکنید.]

آدرس فید «یک پزشک»:
http://feeds.1pezeshk.com/pezeshk

آدرس فید مطالب «خوابگرد»:
https://www.khabgard.com/rss.asp

آدرس فید «لینکده‌ی خوابگرد»:
https://www.khabgard.com/linksrss.asp

***


فیدلی؛ یک فیدخوان خوببعد از ورود این صحنه را می‌بینید:

06-30-2013 08-00-34 PM
روی Login کلیک کنید. فیدلی با استفاده از اکانت شما در گوگل، شما را وارد می‌کند. فیدلی با همین کار، فیدهای شما را از گوگل ریدر می‌گیرد (ایمپورت می‌کند) و از این به بعد می‌توانید با فیدلی هم، فیدهای قبلی خود را بخوانید. برای وارد کردن یک فید جدید باید روی +Add Content کلیک کنید.

06-30-2013 08-14-39 PM


با این کار کادری ظاهر می‌شود که در آن می‌توانید آدرس فید مورد نظر را بگذارید و دکمه‌ی Enter کیبورد را بزنید. البته فیدلی خودش هم می‌تواند آدرس فید بعضی از سایت‌ها و وبلاگ‌ها را پیدا کند.

06-30-2013 08-18-31 PM
حالا اگر روی + کلیک کنید، این صحنه را می‌بینید:

06-30-2013 08-20-03 PM
همین جا می‌توانید، پوشه و نام فید مورد را تغییر بدهید، مثلاً اگر فید یک وبلاگ روزنوشت را اضافه کرده‌اید، پوشه‌ی خاصی برای این وبلاگ‌ها درست کنید و اگر مثلاً یک وبلاگ سیاسی را اضافه کرده‌اید، آن را در پوشه‌ی «وبلاگ‌های سیاسی» بگذارید.

اما یک چیز آزاردهنده این است که متن بعضی از وبلاگ‌ها و سایت‌های فارسی به صورت راست به چپ در فیدلی دیده نمی‌شوند. اگر در بین کلمات فارسی از کلمات انگلیسی استفاده شده باشد، موضوع آزاردهنده‌تر می‌شود، برای رفع این مشکل باید یک استایل فارسی نصب کنید. نترسید! کار خیلی راحت است.

اگر از فایرفاکس استفاده می‌کنید به اینجا بروید و در صورتی که از کروم استفاده می‌کنید به اینجا بروید و افزونه استایلیش را نصب کنید. حالا به اینجا بروید و این استایل را نصب کنید. اپلیکیشن‌های اندروید و iOS فیدلی را هم می‌توانید از اینجا یا اینجا بگیرید.


فیدخوان جدید 
دیگ‌ریدر:
دیگ‌ریدر، فیدخوانی ست که تیم پشتیبانی خوبی پشت سرش قرار دارد و از نظر تأمین بودجه چیزی کم ندارد و برنامه مدونی برای توسعه در ماه‌های آینده دارد، بنابراین پناه بردن به دیگ ریدر را توصیه می‌کنم. در اینجا هم بعد ورود به سایت، فیدها شما از گوگل‌ریدر به سادگی ایمپورت می‌شوند.

نکاتی در مورد کاربری دیگ‌ریدر:
– با «کشیدن و رها کردن» یا اصطلاحا «درگ اند دراپ کردن» هر فید، می‌توانید آن را در یک پوشه دلخواه بیندازید، این طوری کار مرتب کردن فیدها خیلی راحت شده است.

ـ  گزینه‌هایی در بالای هر فید وجود دارد که با آنها می‌توانید هر مطلب را ذخیره کنید، دیگ کنید (تقریبا معادل لایک زدن)، یا به توییتر، فیس‌بوک، پاکت و … بفرستید.

– سرعت بارگذاری دیگ‌ریدر خوب است، اما اگر در گوگل ریدر، فیدها را خیلی نامرتب دسته‌بندی کرده باشید، احتمال دارد که گاهی بارگذاری دیگ ریدر با وقفه مواجه شود، بنابراین توصیه می‌کنم، حتماً فیدهای خود را سامان بدهید.

پ.ن:
ـ اگر برای دیدن فید وبلاگ‌ها و سایت‌های فیلترشده دچار مشکل شدید، آدرس فید آن‌ها را در یک پوشه بگذارید و برای خواندن آن‌ها به جای کلیک روی وبلاگ یا سایت، روی پوشه‌ی حاوی آن‌ها کلیک کنید.

ـ نام کاربری علیرضا مجیدی در اینوریدر (برای دنبال کردن) 1pezeshk و نام کاربری من khabgard است. در این‌جا منتظر شما هستم.

آدرس فید مطالب خوابگرد:
https://www.khabgard.com/rss.asp
آدرس فید لینکده‌ی خوابگرد:
https://www.khabgard.com/linksrss.asp

ـ برای مطالعه‌ی نسخه‌ی کامل و جامع این راهنما به وبلاگ علیرضا مجیدی مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top