خوابگرد قدیم

نشر الکترونیک «نوگام»

۱۴ دی ۱۳۹۱

اشاره: این متن را مدیر نشر نوگام در وبلاگ سایت‌شان منتشر کرده است. در فضای رو به گسترش نشر الکترونیک که در برابر سانسور و در پاسخ به نیاز طبیعی جامعه‌ی کتاب‌خوان ایرانی ایجاد شده، نشر نوگام از شیوه‌ای متفاوت، تعاملی و آسان‌تر برای خوانندگان داخل ایران بهره می‌گیرد. برای آشنایی نویسندگان، خوانندگان و نیز حامیان بالقوه‌ی این شیوه، متن مدیر نشر نوگام را در این‌جا می‌آورم. بخوانید و در سایت‌شان هم بگردید و با جزییاتِ شیوه و روند کار در این انتشاراتی نورسیده آشنا شوید.


یادداشت مدیر نشر نوگام:
در روزهای سرد زمستان ۱۳۹۱، نوگام با اندیشه‌ای نو، پا به دنیای نشر کتاب فارسی می‌گذارد. اندیشه‌ی توسعه‌ی نشر الکترونیک فارسی، حمایت همگانی از نویسندگان و هم‌چنین توزیع آسان‌‌تر آثار ادبی فارسی در سراسر دنیا، پایه‌های اصلی ایجاد نشر «نوگام» است.

امروزه نشر الکترونیک و بازار کتاب‌های الکترونیک با سرعت زیادی در حال گسترش است. با وجود این، نشر فارسی هم‌چنان درحال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات نشر چاپی و برقراری ارتباط با مخاطبان کتاب است. پدیدآورندگان نوگام بر این باورند که زمان آن رسیده که نشر فارسی به طور جدی وارد عرصه‌ی کتاب الکترونیک شود. نوگام تسهیل دسترسی به کتاب را یکی از راه‌حل‌های موثر برای ترویج و گسترش دانش و فرهنگ در جامعه می‌داند و نشر الکترونیک امکان توزیع آسان و گردش آزاد اطلاعات را برای کتاب‌دوستان مهیا می‌کند.

همچنین نوگام با ایجاد بستری برای ارتباط نزدیک‌تر نویسندگان و مترجمان با مخاطبان خود، می‌کوشد تا با تشویق همگانی به حمایت از کتاب‌های نویسندگان و مترجمان معاصر، امکان ظهور آثار ارزشمند ادبی و فرهنگی را فراهم کند. با نوگام، نویسندگان در اقصا نقاط جهان می‌توانند آثار خود را آزادانه و بدون مانع به عموم معرفی کنند و با حمایت مالی مخاطبان، نه تنها از حقوق تالیفی خود بهره‌مند شوند بلکه با انتشار نسخه الکترونیک کتاب به صورت رایگان، بخش بزرگ‌تری از جامعه فارسی‌زبان را در تجربه کتابخوانی سهیم کنند.


نحوه‌ی کار نوگام الهام‌گرفته از مدل وب‌سایت کیک‌استارتر (kickstarter) است با این تفاوت که کیک‌استارتر برای تامین بودجه پروژه‌های خلاقه در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کند ولی نوگام منحصرا به نشر الکترونیکی کتاب‌های فارسی می‌پردازد و پس از تامین بودجه‌ی لازم برای یک کتاب، آن را به صورت رایگان بر روی وبسایت خود منتشر می‌کند. نوگام در واقع پلی است میان نویسندگان و همه کسانی‌ که می‌خواهند به توسعه نشر کتاب‌های فارسی کمک کنند. به دلیل مشکلاتی که در حال حاضر برای انتقال پول بین داخل و خارج ایران وجود دارد نوگام به کمک حامیان خود و برای گسترش نشر الکترونیکی فارسی، کتاب‌ها را به صورت رایگان منتشر می‌کند.

هر کسی می‌تواند مخاطب نوگام باشد: نویسنده، مترجم، کتاب‌خوان یا دوستار کتاب، همه می‌توانند به این جمع بپیوندند و در حد تمایل و توان خود از کتاب‌های نوگام حمایت کنند. اگر نویسنده یا مترجم هستید، آثار خود را به ما معرفی کنید یا اگر علاقه‌مندید حامی کتابی شوید، کتاب‌های مورد نظر خود را  از میان پروژ‌ه‌های فعال‌شده انتخاب کنید و به هر اندازه‌ای که تمایل دارید از آن حمایت کنید. هیچ محدودیتی در میزان مشارکت و حمایت شما وجود ندارد. از همین لحظه می‌توانید همراه ما باشید، نوگام را به دوستان‌تان معرفی کنید و با نظرات و انتقادات خود ما را یاری دهید. [+نوگام]

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top