خوابگرد قدیم

«عروسک‌ساز» را بخوانید

۲۹ آذر ۱۳۹۰

دانلودِ نسخه‌ی الکترونیک رمان «عروسک‌ساز»
عروسک‌سازنشر دیجیتال اگر در همه جای دنیا یک انتخاب است، برای نویسندگان ما در این زمانه شاید تنها راهِ سرپا نگه داشتن خود و ادبیات باشد. ما که مثلاً در دوره‌ی خاتمی گاهی گرهی به ابرو می‌انداختیم از برخی گرفت‌وگیرهای سانسور دولتی، اکنون کارمان از گریه هم گذشته و نومیدانه روزی را انتظار می‌کشیم که بیگانگان با فرهنگ از خانه‌ی فرهنگ رخت بربندند و به ارشادخانه‌ی خویش بازگردند. و خب، آشکار است که خیلی‌هامان هم فقط انتظار می‌کشیم، بی هیچ کاری و حرفی و حتا ترش کردن رویی!

نشر دیجیتال
حالا دیگر به رغم همه‌ی محدودیت‌های حکومتی در گسترش اینترنت، همه آن‌قدر به استفاده از آن خو گرفته‌اند که مدتی ست برخی نویسندگان از خیر مجوز چاپ کتاب‌شان گذشته‌اند و به نشرهای دیجیتال رو آورده‌اند. کتاب‌شان را یا در نشرهای دیجیتال خارج از کشور منتشر می‌کنند تا مخاطبان به صورت آن‌لاین آن را بخرند که در این صورت خوانندگان داخل ایران امکان تهیه‌ی آن را ندارند. یا چون جامعه‌ی اصلی مخاطب خود را ایرانیانِ داخل کشور می‌دانند، از خیر قرارداد با نشرهای خارج از کشور هم می‌گذرند و آن را در وب به صورت «خود‌ ـ نشر» در اختیار همگان قرار می‌دهند. شماره حسابی هم داخل کتاب ذکر می‌کنند تا خوانندگان اگر خودشان خواستند، مبلغی به آن واریز کنند.

سامیزدات ایرانی
با این شکل، خوانندگان خارج از ایران و داخلی‌ها هیچ‌یک از دسترسی به این‌ آثار محروم نمی‌مانند. این همان راهی ست که معتقدم تنها راهِ پیش رویِ نویسندگان و مترجمان ما در تاریکیِ غلیظِ سانسور در زمانه‌‌ی کنونی ست. در دوران سلطه‌ی کمونیست‌ها بر چک، نویسندگان قالب «سامیزدات» و نشر دستی و زیرزمینی را برای رساندن آثارشان به همدیگر برگزیدند. آن زمان اینترنت نبود. حالا اما اینترنت هست و این‌جا هم جای شکرش باقی ست که کره‌ی شمالی نیست؛ البته هنوز!

مثلث نشر در وب
لوگوی جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی ـ ۱۳۸۲اکنون، امکان نشر اثر در اینترنت برای همگان به یک اندازه فراهم است، اما دو مسئله باقی می‌ماند؛ یکی آن که صِرفِ نشر اثر در این شبکه‌ی هزارتو، دیده‌شدن و خوانده‌شدن آن را تضمین نمی‌کند و دیگر آن که هر اثری که روی وب منتشر می‌شود، لزوماً اثری شایان درنگ نیست. همین‌ها مرا بر آن داشت تا از همین خوابگردِ فیلترشده استفاده کنم و زیر عنوان «رمان‌های ملکوت» (یادمان بهرام صادقی) آثاری شایان درنگ را منتشر کنم که در محاق توقیف مانده‌اند. در این مسیر، گام نخست را نویسنده برمی‌دارد که رسیدن اثرش به مخاطب برای او بیش‌تر از هر چیز دیگری اهمیت دارد. گام دوم را هم من برمی‌دارم با نشر و معرفی آن. اما گام آخر را که این مسافر را به مقصد می‌رساند، شما باید بردارید؛ با مطالعه‌ی آن، معرفی آن، پرینت و بازنشر آن، و مرور یا نقدِ آن در رسانه‌های شخصی و عمومی خودتان و سرآخر برای حمایت از ادبیات آزاد، واریز داوطلبانه‌ی حق‌ تألیف به حساب نویسنده‌ی اثر.

معیار نشر
این دو نکته را هم بگویم که اگر نخستین رمان این مجموعه را بخوانید، خواهید دید که این کتاب به هیچ وجه با عرف اجتماعی و اخلاقی جامعه‌ی ایرانی در تضاد نیست و جای بسی تأسف است که شدت سانسور سبب شده ما از خواندن آثاری حتا از این دست نیز محروم شویم. و دو دیگر آن که معیارهای من برای برگزیدن رمان‌‌های در محاق‌مانده، در سلیقه‌ی ادبی محدود به این اثر نیست و نخواهد بود.

در باره‌ی «عروسک‌ساز»
و اما نخستین رمان از مجموعه‌ی نشر الکترونیک ملکوت، رمان «عروسک‌ساز» مریم صابری ست. او نوشتن این رمان را در سال ۱۳۸۷ تمام می‌کند و به وزارت ارشاد می‌فرستد برای دریافت مجوز، اما بی هیچ توضیحی آن را پس می‌فرستند. نویسنده با نظرداشتِ سخت‌ترین سلیقه‌ی ممیزی (!) آن را بازنویسی می‌کند و دوباره با نامی دیگر می‌فرستد، ولی باز هم پس از مدتی دراز، بی هیچ توضیحی آن را رد می‌کنند. این رمان، نخستین داستان مریم صابریِ ۲۷‌‌ساله است و نمی‌دانم آیا نشر وبی آن خواهد توانست خستگی و رنجیدگی دو سال دوندگی برای مجوز آن را از جانش بیرون کند تا به نوشتن اثری دیگر بنشیند یا نه. فکر کنم راه بردنِ این بخش از ماجرای سامیزداتِ ایرانی به خوانندگان مربوط می‌شود! افزون بر این، حمایت شما برای خودِ من هم مایه‌ی دلگرمی خواهد بود در ایستادگی و پیمودن ادامه‌ی این راه.

لینک‌های دانلود کتاب
نسخه‌ی الکترونیک رمان «عروسک‌ساز» نوشته‌ی مریم صابری را می‌توانید از طریق این صفحه از گوگل، مطالعه یا دانلود یا پرینت کنید. برای دانلود مستقیم از خوابگرد هم می‌توانید از این لینک استفاده کنید. فایلی که دانلود می‌کنید Pdf است با حجم ۱.۱۵ مگابایت. این کتاب به‌گونه‌ای صفحه‌‌آرایی شده که مطالعه‌ی آن روی هر مونیتور یا کتاب‌خوانی به‌سادگی انجام می‌شود.
+ دانلود رمان «عروسک‌ساز» از گوگل 
+ دانلود مستقیم این کتاب از خوابگرد
 

نسخه‌ی الکترونیک رمان «عروسک‌ساز» نوشته‌ی مریم صابری ـ ۱۳۹۰


پ.ن
:: دو سه ماه پیش شیما زارعی، یادداشتی خواندنی در ستایش این رمانِ چاپ‌نشده نوشت که می‌توانید آن را در این‌صفحه از وبلاگش بخوانید.
::‌ از «مهدی شهسوار» به خاطر قبول زحمت طراحی و اجرای فرم این مجموعه و جلد این رمان و نیز
مهربانی و بزرگواری‌اش سپاسگزارم.

:: اگر این رمان را خواندید و دوست داشتید، لطفاً در معرفی، بازنشر و لینک دادن به آن بکوشید. اگر هم مطلبی (مثبت یا منفی) در باره‌ی این اثر نوشتید، خوشحال می‌شوم به من خبر بدهید.

:: شماره‌‌‌ی عابربانک نویسنده برای واریز داوطلبانه‌ی حق‌ تألیف، و ایمیل او برای مکاتبه‌ی خوانندگان در صفحه‌ی شناسنامه‌ی کتاب ثبت شده است. ایرانیان خارج از کشور هم اگر بخواهند، می‌توانند انجام این کار ساده را به یکی از آشنایان خود در ایران بسپارند.

برخی مطالب منتشرشده در باره‌ی «عروسک‌ساز»:
:: برای او که با صدایش نمی‌رود – شیما زارعی
:: سوار همین اسب‌های رنگی چرخان – فرشته نوبخت
:: سامیزدات ایرانی – حامد اسماعیلیون
:: چندین یادداشت خواندنی درباره‌ی عروسک‌ساز – مغولستان خارجی
:: احساسات مکتوم در ادبیات ایران – داوود آتش‌بیک
:: عروسک‌ساز اینترنتی ـ بهمن دارالشفایی
:: عروسک‌ساز، رمانی به مثابه سمبل استقلال – مهدی ملک‌زاده
:: حاشیه‌ای بر شخصیت بی‌نام عروسک‌ساز – چنگود
:: عروسک‌ساز – پرانتز
:: داستانی که راوی‌ش گم شد – شهلا شهابیان
:: درباره‌ی عروسک‌ساز مریم صابری – اشکان نیری
:: عروسک خاموشی، عروسک فراموشی ـ مریم مهتدی

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top