خوابگرد قدیم

دوره‌های آموزشی فلسفه‌ی ادبیات و شناخت بکت

۲۶ شهریور ۱۳۹۰

دکتر امیرعلی نجومیان

شناخت بکت
دوره‌ی آموزشی «شناخت بکت» در ده جلسه با تدریس دکتر امیرعلی نجومیان در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار می‌شود. این دوره آموزشی با هدف معرفی، بررسی و تحلیل آثار نمایشی و داستانی ساموئل بکت (۱۹۸۹-۱۹۰۶) ادیب شهیر ایرلندی برگزار خواهد شد. دوره با معرفی بکت در بافت اجتماعی و تاریخی شروع می‌شود، سپس به بررسی دیدگاه‌های فلسفی وی، سبک نمایشی و داستانی او پرداخته می‌شود و در ادامه چند اثر مهم نمایشی (درجستجوی گودو، آخربازی، آخرین نوار کراپ، فیلم، و چند نمایش کوتاه دیگر) و داستانی او (سه‌گانه، متنهایی برای هیچ و چند داستان کوتاه) با استفاده از رویکردهای متفاوت تحلیل و تفسیر خواهد شد. در طی دوره، دانشجویان فرصت تماشای مجموعه بی‌نظیری از آثار نمایشی وی، خواندن چند اثر داستانی ترجمه شده از او و فیلم مستندی درباره زندگی و آثار بکت را خواهند یافت.

این دوره‌ی آموزشی روزهای دوشنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می‌شود. آغاز آن ۲۵ مهر ماه ۱۳۹۰ است و علاقه‌مندان برای حضور در این دوره فقط تا ۷ مهر فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهرکتاب مراجعه کنند.


 فلسفه‌ی ادبیات
دوره‌ی آموزشی «فلسفه‌ی ادبیات» در ده جلسه با تدریس دکتر امیرعلی نجومیان در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار می‌شود. فلسفه ادبیات پیش از هر چیز به «چیستی ادبیات» می‌پردازد. بنابراین، در این دوره، نخست تعریف‌های متفاوت ادبیات در طی تاریخ را مرور می‌کنیم. اما «تعریف‌پذیری» ادبیات خود موضوع اساسی مورد توجه ماست. به عبارت دیگر، آیا امکان محدود کردن ادبیات درون چهارچوب ویژه‌ای با ویژگی‌های ذاتی هست یا اینکه ادبیات مفهومی فرهنگی است که درون گفتمان‌ها شکل می‌گیرد و تعریف می‌شود؟

در طی دوره، به نسبت ادبیات با مفاهیمی مانند واقعیت، زبان، حقیقت، تفسیر و ارزش ادبیات پرداخته می‌شود و در ادامه این سوال مطرح می‌شود که چگونه آثاری وارد گروه آثار ارزشمند می‌شوند و چگونه همین آثار از این گروه آثار معیار خارج می‌شوند؟ در پایان به دیدگاه‌های معاصر درباره ادبیات، به ویژه دیدگاه‌های موریس بلانشو و ژاک دریدا، پرداخته می‌شود.

این دوره‌ی آموزشی روزهای دوشنبه ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌شود. آغاز آن ۲۵ مهر ماه است و علاقه‌مندان برای حضور در این دوره فقط تا ۷ مهر فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top