خوابگرد قدیم

نقد و بررسی آلبوم «سرخانه»

۲۷ تیر ۱۳۹۰

دهمین نشست نقد و بررسی موسیقی شهر کتاب به ارزیابی آلبوم «سرخانه» اختصاص دارد که با حضور ساسان فاطمی و دیگر دست‌اندرکاران این آلبوم و بابک خضرایی (منتقد و پژوهشگر موسیقی) برگزار می‌شود.

آلبوم «سرخانه» به شیوه‌ی موسیقی قدمایی بر اساس ایده‌ی دکتر ساسان فاطمی و با  آهنگسازی، پیام جهانمانی، احسان ذبیحی‌فر، سعید کردمافی و سعید نایب محمدی از سوی موسسه ماهور منتشر شده است.

در آلبوم موسیقی «سرخانه» که در قالب دو سی دی منتشر شده است، این گروه طی پژوهش‌هایی که در زمینه‌ی موسیقی قدیم ایران انجام داده‌اند، قطعاتی را به سبک گذشتگان آهنگسازی کرده‌اند. قطعاتی که یاد آور موسیقی دوران عبدالقادر مراغی است.

هدف از تولید مجموعه‌ی «سرخانه» ارائه الگوهایی برای احیای آهنگسازی به مفهوم واقعی کلمه در موسیقی ایرانی با الهام از شیوه‌های آهنگسازی قدیم است.
«سرخانه» به معنای، سر خانه یا گام نخست در آهنگسازی به شیوه نوین با الهام از شیوه قدما است.

آلبوم اول، شامل قطعات رباعی همایون با آهنگسازی سعید کردمافی، پیشرو بیات ترک با آهنگسازی ساسان فاطمی، بسیط دشتی با آهنگسازی احسان ذبیحی‌فر، عمل افشاری با آهنگسازی سعید نایب‌محمدی و عمل سه‌گاه با آهنگسازی پیام جهانمانی  است.

در آلبوم دوم نیز قطعات عمل شوشتری با آهنگسازی احسان ذبیحی‌فر، پیشرو نوا با آهنگسازی احسان ذبیحی‌فر، عمل بیات ترک با آهنگسازی سعید نایب‌محمدی و غزل اصفهان با آهنگسازی احسان ذبیحی‌فر همراه است.

نوازنندگان و خوانندگان این آلبوم را احسان ذبیحی‌فر (کمانچه، کمانچه آلتو)، احسان امامی (تار)، سعید نایب‌محمدی (عود)، پیام جهانمانی (تار)، سعید کردمافی (سنتور)، سعید قنبری (دایره)، سورنا صفاتی (سنتور)، کوروش دانایی (تار و بم‌تار)، مجتبی عسگری (خواننده)، بهار موحد ، بهزاد میرزایی، محمدرضا ابراهیمی، سولماز بدری و احسان ذبیحی‌فر به عنوان همخوان هستند.

این نشست روز شنبه یکم مرداد ۹۰ ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهیدبهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار خواهد شد و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top