خوابگرد قدیم

دوره‌ی آموزشی «نشانه‌شناسی اجتماعی» در شهر کتاب

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰

نشانه‌شناسی اجتماعی یکی از رویکردهای معاصر در در حوزه‌ی نشانه‌شناسی است که به جای نشانه بر نشانه‌سازی و در نتیجه بر فرآیند معناپردازی در بستر اجتماع و فرهنگ تأکید دارد. از سوی دیگر در این رویکرد، همه‌ی نشانه‌ها مرکب‌ انگاشته می‌شوند. به بیان دیگر، همه‌ی نشانه‌ها چندشیوه‌اند و مرکب از چند نظام نشانه‌ای‌اند. از این رو، یکی از مباحث مهم این گونه نشانه‌شناسی «چندشیوگی» است. این رویکرد از یک سو بر پایه‌ی نشانه‌شناسی اجتماعی مطرح‌شده از سوی مایکل هلیدی شکل گرفته است و در واقع نام خود را از آن می‌گیرد. از سوی دیگر، یکی از رویکردهای تحلیل انتقادی گفتمان به شمار می‌رود که پا فراتر از متن کلامی گذاشته و به ویژه به حوزه‌هایی چون تصویر و نظام‌های دیداری، مکان، موسیقی و صدا می‌پردازد.

دکتر فرهاد ساسانی در پنج جلسه، به پایه‌های نظری نشانه‌شناسی اجتماعی و مفاهیم بنیادی آن و سپس به اختصار به دستاوردهای مهم و نشانه‌شناسان شاخص اجتماعی در حوزه‌های مختلفِ تصویر، صدا و مکان می‌پردازد.

این دوره‌ی آموزشی روزهای یک‌شنبه ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌شود. آغاز آن یکشنبه ۲۲ خرداد است. با توجه به محدودیت ظرفیت دوره، علاقه‌مندان فقط تا ۲۵ اردیبهشت فرصت دارند برای ثبت‌نام در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top