خوابگرد قدیم

دوره‌‌های تخصصی نشانه‌شناسی

۱۳ فروردین ۱۳۹۰

مرکز فرهنگی شهرکتاب، از اردیبهشت ماه، دوره‌‌های تخصصی نشانه‌شناسی را برای دانشجویان و علاقه‌مندان برگزار می‌کند. این دوره‌ها شامل «مبانی نظری نشانه‌شناسی»، «نشانه‌شناسی اجتماعی»، «نشانه‌شناسی تصویر»، «نشانه‌‌ ـ معناشناسی ادبی»، «نشانه‌شناسی سینما» و «نشانه‌شناسی ادبیات» است که دکتر فرزان سجودی، دکتر فرهاد ساسانی، دکتر حمیدرضا شعیری، دکتر بابک معین و دکتر امیرعلی نجومیان آن‌ها را تدریس می‌کنند.
هر دوره به صورت جداگانه و در پنج جلسه تشکیل می‌شود.

نشست مقدماتی برای آشنایی مخاطبان با جزئیات این دوره‌ها و با حضور استادان مذکور در روز یک‌شنبه چهارم اردیبهشت ساعت ۱۶ برگزار می‌شود و مجموعه کتاب‌های نشانه‌شناسی با حضور مؤلفان و مترجمان این آثار رونمایی خواهد شد.

لازم به ذکر است که دوره‌ی اول به «مبانی نظری نشانه‌شناسی» اختصاص دارد که با تدریس دکتر فرزان سجودی در پنج جلسه از تاریخ یازدهم اردیبهشت برگزار می‌شود. در این دوره به معرفی مفاهیم بنیادی نشانه‌شناسی شامل نشانه، دلالت، دلالت «صریح»، دلالت ضمنی، استعاره، مجاز مرسل، متن از دیدگاه‌های متفاوت شامل زبان‌شناسی، ساختگرایی، پساساختگرایی و نشانه‌شناسی فرهنگی، مفهوم و رمزگان و سرانجام گفتمان پرداخته می‌شود و رویکردهای نظری متفاوت در قلمرو مفاهیم بنیادی فوق معرفی می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت‌نام در این دوره تا یکم اردیبهشت فرصت دارند به مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرند. دوره‌ی «مبانی نظری نشانه‌شناسی» روزهای یک‌شنبه از ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار می‌شود.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top