خوابگرد قدیم

میخ ملانصرالدین در وبلاگستان فارسی!

۱۶ شهریور ۱۳۸۹

مشهور است که به ملانصرالدین گفتند مرکز زمین کجاست؟ ملانصرالدین میخی در زمین فرو کرد و گفت این‌جا مرکز زمین است. اعتراض کردند که این چه حرفی ست؟ گفت اگر شک دارید، گز کنید! حالا حکایت ماست. در سالگرد وبلاگستان این موضوع طرح شد که آیا وبلاگستان دچار رکود و حتا بالاتر از آن سقوط شده؟ جواب نه بود، ولی افتادیم به شک و برای اثبات موضوع به خودمان، راه افتادیم به گز کردن تا برسیم به میخ!

نه آقا و خانم‌جان، اگر تا وقتی شبکه‌های اجتماعی فراگیر نشده بودند و خصوصاً نشانی از «گوگل‌ریدر» و رونق آن نبود، اشتباه استراتژیک وبلاگ‌نویسان در تحلیل این فضا و نیز نسبت آن با جامعه، هم‌سان‌پنداری فضای «نخبه‌گرای» وبلاگستان با جامعه‌ی «متکثر» ایران بود و بر اثر همین هم‌سان‌پنداری، چه «سرخوردگی»‌ها که بسیاری به آن دچار نشدند و چه «توهم‌»ها که بسیاری دیگر را از ره به در نبرد؛ حالا هم اشتباه استراتژیک‌‌مان، یکی پنداشتن شبکه‌های اجتماعی با مجمع‌الجزایر وبلاگستان است.

وبلاگستان با هزار زخم و درد و زیبایی و تلخی و درستی و نادرستی و رخوت و مرگ و میر و زایش و شور و غوغا و آرامش و فیلترینگ و موج و بگیر و ببند و رهایی و همگرایی و واگرایی دارد زندگی‌اش را می‌کند، درست مثل جامعه‌ی ایران که با هزار همین‌ها که گفتم، دارد زندگی‌اش را می‌کند.

پ.ن:
ـ می‌بینید که خودم هم عاقبت به گز کردن افتادم؛ هرچند کوتاه‌تر!
ـ در چند روز اخیر، سوای برخی بحث‌های حیثیتی در دفاع از وبلاگستان، بحث‌هایی زیاد و بسیار خوب هم طرح شد که از خواندن آن‌ها نکته‌ها آموختم. کاش جایی به همت کسی برای همه‌ی آن‌ها یک پرونده تشکیل می‌شد و فهرست آن محفوظ می‌ماند تا دست‌ِکم برای گزکردن‌های بعدی، کم‌تر به زحمت بیفتیم!


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
خوابگرد و لینکده‌ی آن را در گوگل‌ریدر بخوانید.

آدرس فید مطالب خوابگرد
https://www.khabgard.com/rss.asp

آدرس فید لینکده‌ی خوابگرد
https://www.khabgard.com/linksrss.asp

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top