خوابگرد قدیم

ذوب‌شده

۱۴ فروردین ۱۳۸۹

نگارش و انتشار رمان «ذوب‌شده»ی عباس معروفی، خود داستان عجیبی دارد. رمانی که تاریخ ۱۳۶۲ پای آن خورده، اما در سال ۱۳۸۸ منتشر شده. یعنی سال‌ها پس از انتشار آثاری که جایگاه برجسته‌ی معروفی را در ادبیات داستانی  ایران روشن کرده است. سختی کار این است که باید کتابی را با این همه تأخیر از نویسنده‌ای بخوانی که سال‌هاست لذت «سمفونی مردگان» او بر جانت نشسته، یا به تعبیر معروفی، نخستین رمان او که ۲۶ سال دیر به دست خوانندگانش رسیده. برای همین موقع خواندن آن در ذهنت یا باید بر نام «عباس معروفی» خط بکشی، یا بر آثار دیگر او که خوانده‌ای. همین است که قدرت ارزیابی اثر را از آدم می‌گیرد و یکی چون من ترجیح می‌دهد فقط از شیوه‌ی روایت آن لذت ببرد و توأمان از داستان تلخ آن که شمایلی از فضای بگیر و ببندها و شکنجه‌های دهه‌ی ۶۰ را تصویر می‌کند، عذاب بکشد.

معروفی خودش گفته: رمان «ذوب‌شده» خیال‌ها و خاطره‌های من از فضایی ست که در آن نفس کشیده و زیسته‌ام، داستان نویسنده‌ای که زیر بازجویی و شکنجه ناچار به قصه‌پردازی شده، آن‌گاه در قصه‌های خودش گم می‌شود. حاصل کار و تلاش داستانی من در سال‌های جوانی است که می‌بایستی در همان زمان انتشار می‌یافته، نقد می‌شده، و بر کار و راه ادبی‌ام تأثیر می‌گذاشته. اما ما آدم‌هایی هستیم که زمان و مکان‌مان به‌هم ریخته، نمی‌دانیم کِی چرا کجاییم!»

با این همه، مهم این است که این کتاب از محاق سانسور بیرون آمده و منتشر شده (هرچند با ۳۵ مورد حذف و تغییر) و حتا اگر چیزی به وزن ادبی عباس معروفی اضافه نکند و ناگزیر در کنار آثار داستانی ۱۳۸۸ هم احتمالاً چندان به چشم نیاید، مضمون رمان در فضای رسمی نشر ایران مضمونی ظاهراً ممنوع است که خوشبختانه در این کتاب اجازه‌ی نشر پیدا کرده  و از این نظر باید قدر آن را دانست. به‌خصوص از نویسنده‌ای آزاده و زجرکشیده که در عین کار تمام‌وقت نویسندگی، از معدود نویسندگان حاضر و فعال در عرصه‌ی جامعه‌ی روشنفکری ایران هم هست. فقط پرسشی که بعد از خواندن این رمان ذهنم را قلقلک و آزار می‌دهد و البته که هیچ ارتباطی هم به نویسنده‌ی اثر ندارد، این است که اگر فضای این رمان و زمان آن، به رویدادهای تلخ و سیاه سال ۸۸ مربوط می‌شد، آیا باز هم امروز این بخت را داشتیم که آن را در دست گرفته باشیم؟

رمان «ذوب‌شده» را نشر ققنوس در ۱۲۷ صفحه منتشر کرده است.


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
خوابگرد و لینکده‌ی آن را در گوگل‌ریدر بخوانید.

آدرس فید مطالب خوابگرد
http://feeds.feedburner.com/khabgard/farsiblog

آدرس فید لینکده‌ی خوابگرد
http://feeds.feedburner.com/khabgard/linkade

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top