خوابگرد قدیم

بیانیه‌ی بنیاد گلشیری در باره‌ی نهمین دوره‌ی جایزه‌ی هوشنگ گلشیری

۲۴ مهر ۱۳۸۸

سال گذشته، در ادامـه‌ی روندی که چندسالی ست شاهد آن هستیم، کم و کیف آثار داستانی ایرانی به دلیل خیل آثار مانده در ممیزی و نیز افت ارزش‌های ادبی برخی از آثار مجوزیافته به دلیل «حک و اصلاحات» و حذف و تغییرات بی امان و نیز خودداری برخی از نویسندگان از ارائـه‌ی آثار خود به ارشاد به جایی رسید که داوران‌مان از انتخاب کتاب برتر از میان نامزدها سر باز زدند؛ در مراسم دو دورۀ پیشتر از آن نیز دست اندرکاران جایزه و بنیاد گلشیری نگرانی خود را از بابت زیانباری این روند برای ادبیات معاصر اعلام کرده بودند.

هیات مدیره‌ی بنیاد، در پی بررسی روندهای پیشین جایزه، در آخرین نشست خود تصمیم گرفت که تا پیش از پایان سال در حوزه‌ی مجموعه‌داستان و مجموعه‌داستان اول برترین آثار منتشرشده در سال ۸۷ را اعلام کند و، به این صورت که در سال ۸۹ برترین رمان‌های منتشرشده در سال‌های ۸۷ و ۸۸ و در سال ۹۰ برترین مجموعه‌داستان‌های منتشرشده در سال‌های ۸۸ و ۸۹ را معرفی کند و به همین ترتیب، تا زمانی که شرایط شکلی طبیعی‌تر به خود بگیرد و تعداد آثاری که بدون خدشه‌دار شدن مجوز نشر می‌گیرند به اندازه‌ای باشد که بتوان جایزه را چون هشت دوره‌ی پیشین به صورت سالانه و در هر دو حوزه‌ی رمان و مجموعه‌داستان برگزار کرد و رقابت در حد معقول امکان‌پذیر باشد.

در این دوره بنیاد، به عوض نظرخواهی وسیع در مرحلـه‌ی اول برای تعیین نامزدها، به دلیل ناخوانده ماندن بسیاری از کتاب‌های این دوره، روندی که در دو سال گذشته سیری فزاینده داشته است، کتاب‌ها را در حد امکان تهیه کرده و به ده ارزیاب داده است تا به کتاب‌ها امتیاز دهند و با جمع‌آوری امتیازها نامزدهای مجموعه داستان های منتشر شده در سال ۸۷ معین شوند و سپس کار داوری نهایی آغاز شود.

از ناشران و نویسندگانی که مایل‌اند در این امر بنیاد را که امکاناتش محدود است یاری دهند و تاکنون کتاب‌هایشان را به بنیاد نرسانده‌اند درخواست می‌کنیم پنج نسخه از مجموعه‌داستان‌های منتشرشده در سال ۸۷ خود را به انتشارات نیلوفر در خیابان انقلاب، خیابان دانشگاه برسانند تا کتابی از قلم نیفتد.

همچنین بنیاد به زودی بررسی رمان‌های منتشرشده در سال‌های ۸۷ و ۸۸ را آغاز و از ارسال این آثار برای بنیاد نیز استقبال می‌کند. از همه ممنون‌ایم که با ارسال آثار منتشرشده‌ی خود در طی سال ما را یاری می‌دهند تا این جایزه به کار خود در این شرایط دشوار ادامه دهد. [صفحه‌ی ویژه‌ی دوره‌ی نهم جایزه‌ی گلشیری]

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top