خوابگرد قدیم

ادب را از ما بیاموزید!

۱ شهریور ۱۳۸۸

خوابگرد: در صفحه‌ی آخر ضمیمه‌ی روزنامه‌ی امروز اعتماد، یادداشت کوتاهی بدون ذکر نام نویسنده منتشر شده، «ظاهراً» خطاب به افغان‌ها.  حیف است نخوانیدش. در متن هیچ دستی نبرده‌ام. این کاریکاتور هم از کیوان زرگری ست.

برادران افغان اشتباه نکنید
این روزها دنیا شاهد یک انتخابات پرسر و صدای دیگر در خاورمیانه است. انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم با رقابت تنگاتنگ میان کاندیداها اکنون دارد به سرنوشتی دچار می‌شود که انتخابات ایران پیدا کرد. هر دو کاندیدای برتر مدعی شده‌اند، در انتخابات تقلب صورت گرفته است. هم حامد کرزی و هم عبدالله عبدالله مدعی‌اند هواداران دیگری در انتخابات تقلب کرده‌اند. این التهاب در میان هواداران کاندیداها جار و جنجالی به پا کرده است. اما از آن‌جا که برادران افغان حق همسایگی و هم‌کیشی و خیلی وجوه مشترک دیگر با ما دارند، لازم است از تجربیات ما برای بهبود زندگی و سرنوشت‌شان بهره‌ی وافر برند. بر همین اساس، برخی تجربیات را لازم است برای آن‌ها بازگو کنیم.

اولاً به مسوولان امر باید گفت: اگر واقعاً تقلب کرده‌اید که خود دانید چه کنید. طبعاً سرسخت و باشدت تمام سر موضع می‌ایستید و اجازه‌ی جولان و فعالیت به طرف مقابل نخواهید داد و به هیچ وجه هم زیر بار بازشماری و تجدید انتخابات و از این قبیل امور نمی‌روید. اما اگر واقعاً تقلب چشمگیری نکرده‌اید و طرف مقابل شما صرفاً دچار توهم شده یا حتا با اهداف سیاسی چنین انگی به شما می‌زند، از امور زیر غفلت نورزید:

۱ـ مجاری اطلاع‌رسانی داخلی را کاملاً آزاد بگذارید و صرفاً بخواهید سخن مستدل بگویند و چارچوب‌های قانونی را رعایت کنند. هر کس هم ادعایی دارد، در مطبوعات و رسانه ها ابراز کند و پاسخ مستدل بشنود.

۲ـ از دستگیری و فشار بر جریان مدعی کاملاً خودداری کنید. چون این کار هم به آن‌ها انسجام و وحدت می‌دهد و هم این شبهه را تقویت می‌کند که شما نه تنها تقلب کرده‌اید، بل‌که می‌خواهید سایر آزادی‌ها را هم محدود کنید و یک نوع دیکتاتوری برقرار کنید.

۳ـ از هر گونه بازشماری آرا در حضور ناظران بی‌طرف و حتا ناظر سازمان ملل استقبال کنید، چون کسی را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک؟

۴ـ مدعیان را به مناظره در رسانه‌های عمومی دعوت کنید و از آن‌ها بخواهید مستندات و دلایل خود را اعلام کنند و خودتان امکان اطلاع‌رسانی برای آن‌ها فراهم کنید. این کار باعث آرامش در میان هواداران آن‌ها شده و در میان آن‌ها تردید می‌افکند. ضمن این که فضای سالمی برای بررسی سلامت انتخابات ایجاد می‌کند. طبیعی است با این روش اگر پس از بررسی مجدد، انتخابات تایید شود، بسیاری از افراد صادق آن جناح می‌پذیرند و کسانی هم که دنبال آشوب هستند، منزوی می‌شوند.

روشن است هر کاری که برخلاف این امور انجام شود، مسأله را غامض‌تر و پیچیده‌تر می‌کند و هر کاری در آن راستا انجام دهید، اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد. [منبع]

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top