خوابگرد قدیم

حق با وزیر ارشاد است

۲۶ آبان ۱۳۸۷

وزیر ارشاد حق دارد؛ سرانه‌‌ی مطالعه که تاکنون دو تا پنج دقیقه اعلام می‌شد، درست نیست. حق با وزیر ارشاد است؛ بر اساس نظرسنجی جدید، سرانه‌ی کتاب‌خوانی ۱۵ دقیقه است که با رقم آرمانی فاصله دارد، ولی در حدِ مطلوبی ست. صفار هرندی حق دارد؛ نباید با تکیه بر آمار نادرست، مردم خود را تحقیر کنیم. وزیر ارشاد درست می‌گوید؛ آمار قبلی مربوط به ۳۰ یا ۴۰ سال پیش بوده. ده سال فاصله چه اهمیتی دارد؟ ۳۰ با ۴۰ تقریباً یکی ست. مهم این است که این آمار خیلی قدیمی بوده و در چند سال اخیر ـ خصوصاً سه سال و نیم اخیر ـ مردم ما در کتاب‌خوانی سه برابر جهیده‌اند. وزیر ارشاد حق دارد؛ باید خواندن قرآن و ادعیه را هم در آمار کتاب‌خوانی به حساب آورد و، منکِران، غافلان‌اند. نظر او بر حق است؛ چرا نباید خواندن قرآن و ادعیه را جزو آمار کتاب‌خوانی حساب کنیم؟

اما، برای این که حقیقت به‌تمامی نزدِ وزیر بنشیند، فقط باید ایشان را به یک نکته راهنمایی کرد. این که: اگر بنا به آمار قبلی (همان ۴۰ یا ۳۰ یا ۴ سال پیش)، سرانه‌ی مطالعه ۲ یا ۵ دقیقه بوده، مطالعه‌ی قرآن و ادعیه جایگاهی در نظرسنجی نداشته است. چه، اگر چنین می‌بود، هرگز رقم تحقیرآمیز ۲ یا ۵ دقیقه به دست نمی‌آمد. و چه بسا در طول ۸ سال جنگ، سرانه‌ی مطالعه‌ی روزانه و خصوصاً شبانه، بسیار بیش‌تر از ۱۵ دقیقه و احتمالاً همان رقم آرمانی اعلام می‌شد.

حالا چه فرقی می‌کند؟ ۲ یا ۵ یا ۱۵ یا ۶۰ دقیقه در روز یا شب؟ مهم این است که به هر روشی، ثابت و اعلام کنیم که مردم ما بسیار کتاب‌خوان‌اند و بهترین مردم دنیا، خصوصاً در دوران دولت‌مردی ما. کاش حق با وزیر ارشاد بود!

چکیده‌ی سخنان دیروز و پریروز وزیر:
… برخی از دوستان غافل، خواندن قرآن و ادعیه را در آمار کتاب‌خوانی به حساب نمی‌آورند، در حالی که اگر قرآن خواندن با تدبر باشد، با کسب معارف بسیار همراه خواهد بود. بنابراین چرا نباید آن را جزو آمار کتاب‌خوانی حساب کنیم؟ … یک آمار قدیمی که مربوط به ۳۰ یا ۴۰ سال قبل است، که حاصل آن را وسیله‌ای برای تحقیر مردم می‌شمردند، در حالی که چنین نیست… یکی از سنجش‌هایی که صورت گرفته، باطل‌کننده‌ی بسیاری از توهمات است. در این پژوهش که در تهران صورت گرفته، سرانه‌ی کتاب‌خوانی نزدیکِ یک ساعت است و در برخی موارد بیش از نیم ساعت. در برخی مناطق نیز بین ۱۵ دقیقه تا نیم ساعت و در مناطقی کم‌تر از ۱۵ دقیقه، که میانگین آن‌ها، رقمی بالای ۱۵ دقیقه است… حالا بگوییم ۱۰ دقیقه…

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top