خوابگرد قدیم

شبهِ ویرایش!

۴ مرداد ۱۳۸۷

این یادداشت صرفاً جنبه‌ی آموزشی دارد، چون اصلاً جنبه‌ی غیرآموزشی ندارد.
خبرگزاری فارس: عده‌ای که قصد حضور در مراسم هشتمین سالمرگ احمد شاملو در امامزاده طاهر کرج را داشتند با ممانعت نیروی انتظامی مواجه شدند. نیروی انتظامی حاضر در محل، به خبرنگار فارس گفته است این مراسم فاقد مجوز قانونی است. عده‌ای که طبق هماهنگی قبلی با اتوبوس از تهران به کرج رفته بودند پس از مدتی سرگردانی به تهران بازگشتند. دعوت‌کنندگان به این مراسم، مدت‌هاست که غیرقانونی اعلام شده‌اند.

ـ غالباً کلمه‌ی «فقدان» و «فاقد» را در جای اشتباه به کار می‌بریم. «فقدان» به معنای گم کردن و از دست دادن است، نه «نداشتن» و «نبودن». در جمله‌ی بالا، بهتر این است که بنویسیم: این مراسم مجوز قانونی ندارد.
ـ استفاده از «طبق» به جای «مطابق» کاملاً غلط است. افزون بر این، «مطابق» یعنی موافق و برابر. پس استفاده از «مطابق» هم در خیلی از موارد به غلط مصطلح تبدیل شده. در جمله‌ی بالا، خیلی راحت می‌شود گفت “عده‌ای که «با» هماهنگی قبلی، با اتوبوس…”
ـ جمله‌ی آخر این بند هم از اساس بی‌معنا ست. نمی‌شود گفت و نوشت که “دعوت‌کنندگان غیرقانونی اعلام شده‌اند”. آقاجان؛ این غلط است. یا باید بنویسیم: اقدام دعوت‌کنندگان کاری غیرقانونی بوده، یا باید مثلاً بگوییم: نهاد (یا انجمن یا کانون) دعوت‌کننده غیرقانونی ست.

خبرگزاری ایرنا: هشتمین سالگرد درگذشت شاعر فقید احمد شاملو عصر امروز (چهارشنبه) با حضور جمعی از مردم در آرامگاه وی در امامزاده طاهر(ع ) کرج برگزار شد. در این مراسم که با حضور شماری از دوستداران وی بر سر مزار مرحوم برگزار گردید، شرکت‌کنندگان با قرائت فاتحه و نثار تاج گل، گزیده‌هایی از اشعار وی را قرائت کردند.
ـ این خبر چون بدجوری واقعیت دارد، شبهِ ویرایش‌ نمی‌شود.

وزیر ارشاد: در حال حاضر استراتژی‌ای را قرار داده و مقداری اقدامات سلبی را انجام داده‌ایم. اگر با ایده‌آل مطلق عمل کنیم، باید دست آخر در سینماها را ببندیم؛ البته ما اجازه‌ی بستن در سینماها را نداریم و اجازه نداریم برخورد با سینما، برخورد حذفی باشد. [منبع: ایسنا]

ـ “قرار داده و… انجام داده‌ایم” غلط است. درست‌اش این است: “قرار داده‌ایم و… انجام داده‌ایم” یا “قرار داده، … انجام داده‌ایم”
ـ “اجازه نداریم برخورد با سینما، برخورد حذفی باشد.” این جمله از نظر معنا غلط است. درست‌اش می‌تواند این باشد: “اجازه نداریم که برخوردمان با سینما حذفی باشد.”

رئیس دولت: در تمام ایران، حتا یک نفر پیدا نمی‌شود که از حقوق مسلم هسته‌ای سر سوزنی عقب‌نشینی کند. [منبع: ایرنا]
ـ این جمله هیچ‌گونه غلط ویرایشی ندارد.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top