خوابگرد قدیم

یعقوب یادعلی آزاد شد

۳ اردیبهشت ۱۳۸۶

فعلاً کوتاه می‌نویسم که: یعقوب یادعلی که به دلیل داستان‌هایش، بیش از ۴۰ روز در یاسوج زندانی بود، ۴ روز پس از رسانه‌ای شدن خبر بازداشت‌اش، امروز آزاد شد و پرونده‌اش نیز به تهران منتقل خواهد شد. قاضی پرونده در یاسوج، امروز صبح، برای او قرار کفالت صادر کرد و اعلام کرد که پرونده‌ی این داستان‌نویس، به تهران منتقل خواهد شد. تا ساعتی دیگر مخلفاتِ تلخ و شیرین خبر را در این‌جا می‌نویسم.

پی‌نوشت:
محمدحسن شهسواری و من، حالا می‌توانیم پس از چهل روز ِ دشوار و چهار روز ِ نفس‌گیر، یک نفس آسوده بکشیم. مقام‌های قضایی و امنیتی یاسوج که حتا حاضر نبودند با قرار وثیقه، یعقوب یادعلی را آزاد کنند، پس از این که متوجه شدند با این کار خود، که یک خطای قضایی و فرهنگی بود، ممکن است زمینه را برای پرداخت هزینه‌ای سنگین فراهم کنند، بلافاصله اقدام کردند و پیرو خواسته‌ی همه‌ی ما، هم او را (با قرار کفالت) آزاد کردند و هم پرونده‌اش را به تهران منتقل خواهند کرد. کاش می‌شد، خیلی زودتر از این‌ها متوجه‌شان کرد که بازداشت یک داستان‌نویس، به دلیل داستانی که با مجوز رسمی ارشاد چاپ شده، چه پیامدهایی ممکن است داشته باشد؛ اکنون هم امیدوارم پس از انتقال پرونده به تهران و رسیدگی در یک مرجع بی‌طرف، دریابند که این اتهامات تا چه اندازه بی‌اساس است.

رخداد امروز نشان داد که میزان درک و فهم مقام‌های امنیتی و قضایی در تهران را باید برای مقام‌های محلی در کل کشور نیز آرزو کرد! امروز و فردا قرار بود دو سه نامه‌ی سرگشاده نیز خطاب به رئیس قوه‌ی قضاییه منتشر شود با امضای شماری از نویسندگان و مترجمان ادبی ایران، و نیز برخی کارگردانان برجسته‌ی سینمای کشور، برای درخواست آزادی و انتقال پرونده‌ی او به تهران. می‌شود خوشحال بود که کار به این‌جا و جاهای دیگر نکشید.

یعقوب یادعلی دیروز می‌توانست آزاد شود، ولی برای امضای کفالت یک روز طول کشید تا دو نفر از اصفهان به یاسوج بروند و مراحل اداری را طی کنند. حال روحی یعقوب یادعلی، امروز اصلاً خوب نیست، در حدی که نمی‌تواند حتا حرف بزند. هنوز نمی‌دانیم در دو سه روز اخیر چه اتفاق احتمالی‌ای برای او افتاده و امیدوارم پس از چند روز، آرامش خود را بازیابد و باقی امور را به مرور زمان، خود با کمک وکیل برجسته‌اش دکتر صالح نیکبخت پی‌گیری کند.

از طرفِ  خودم، و اکرم کبیری همسر یادعلی، و نیز خانواده‌ی او وظیفه دارم از همه‌ی وبلاگ‌نویسان، و مدیران و خبرنگاران روزنامه‌ها و رسانه‌های اینترنتی و غیراینترنتی که با یعقوب یادعلی همدلی کردند، و حتا از نویسندگان و مترجمانی که ته دل‌شان لرزید، ولی نخواستند که از ادبیات و داستان‌نویس دفاع کنند، سپاسگزاری کنم؛ به احترام انسان، ادبیات، هنر، قانون و آزادی.
پیوندهای خبر آزادی: زمانه | فارس | بی‌بی‌سی | ایسنا | ایلنا | حیات نو | اعتماد | اعتماد ملی

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top