خوابگرد قدیم

باز هم هفتان، ولی این دفعه دو خبر خوب!

۲۶ تیر ۱۳۸۵

درست است که سایت هفتان به‌صورت شخصی (غیرانتفاعی) کار می‌کند و اداره می‌شود، ولی حالا دیگر ظاهرش شده یک سایت رسمی ِ مرجع که نمی‌شود با آن سرسری برخورد کرد. راستش خجالت می‌کشیدم مدت‌ها از این که هفتان مشکل فنی داشت و زورم نمی‌رسید کاری برایش بکنم. بازدید نسبتاً بالای هفتان و اندازه‌ی نسبتاً زیاد ترنسفر آن (حدود ده گیگابایت در ماه) می‌طلبید که روی یک سرور اختصاصی قرار بگیرد تا هیچ‌گاه دچار وقفه در بازدید و کندی در سرعت دانلود نشود، ولی دوستان فنّی می‌دانند که هزینه‌ی میزبانی سرور اختصاصی، آن‌هم از نوع ویندوز بسیار گران است. سرانجام با نیما افشار نادری عزیز (مدیر سایت پندار و پدر بچه‌های ریز و درشت پندار) شروع کردم به چک و چانه زدن و هرچه زور زدم نتوانستم راضی‌اش کنم که گروه فنی پنداروب اسپانسر هفتان شود و رایگان این کار را انجام بدهد. عجیب بود از من ِ ظاهراً اصفهانی که کم آوردم پیش او! آخر سر قرار شد نیمی از هزینه را به عنوان اسپانسر از هفتان نگیرد، و نیم دیگر را بگیرد گرفتنی! حالا این که چطور می‌شود هم اسپانسر بود هم پول گرفت، به‌نظرم فقط در قاموس رفاقت و همدلی معنا پیدا می‌کند و در کم‌آوردن یک ظاهراً اصفهانی در برابر یک بچه‌تهرانی از نوع ناف!

البته حقّ دارد انصافاً. او هم جانور دوپایی‌ست مثل من که همه‌ی‌ زندگی‌اش را چند سال است گذاشته روی سایت کهنه‌کار پندار و حواشی‌اش. فقط خدا می‌داند کِی قرار است ورشکست شود! خلاصه این که از دیروز هفتان به خانه‌ی اختصاصی‌اش اسباب‌کشی کرده و قرار است دیگر مشکلی از نظر پهنای باند و سرعت دانلود برای کاربران هفتان نداشته باشد. حالا دیگر احساس شرمساری نمی‌کنم و خیالم راحت شده. تا این‌جایش را هم از همه‌ی شما عذر می‌خواهم. باز هم در کمال کوته‌فکریِ ناشی از خوش‌بینی (!) از همه‌ی کسانی که امکان حمایت از هفتان را ـ به شکل آگهی یا حمایتِ بی‌چشم‌داشت به هر مقدار ـ دارند، خواهش می‌کنم بی‌تفاوت نباشند. زمین هفتان را ما می‌داریم، هوایش را شما داشته باشید. صد بار هم اگر گوش نکنید، باز هم می‌نویسم؛ گفته باشم!

هم‌چنین چند روزی‌ست سیستم «کلیک‌شمار» را نوید خادم ـ برنامه‌نویس و مدیر فنی هفتان ـ روی سایت نصب کرده و فعّال شده. خوبی این سیستم این است که می‌شود در گوشه‌ای از سایت، پربازدیدترین لینک‌های ـ مثلاً ـ هفتگی را به‌طور خودکار نمایش داد تا کارکرد سایت بیش‌تر شود. این کار را به زودی انجام خواهیم داد. امّا این چند روز فرصت خوبی بود برای من و حسین جاوید که تعداد کلیک‌ها را بررسی کنیم که به نتایج جالبی هم رسیدیم. محرمانه‌هایش بماند؛ چون اگر بگویم، برای اهل فرهنگ و هنر مایه‌ی آبروریزی می‌شود! امّا غیرمحرمانه‌هایش این که حدود نیمی از کلیک‌های روزانه‌ی هفتان مربوط می‌شود به کاربرانی که از طریق موتورهای جستجو و به شکل تصادفی وارد سایت می‌شوند. یعنی به‌رغم این که هفتان خودش تولید محتوا نمی‌کند، ولی بایگانی این لینک‌ها ـ که حسابی هم پر و پیمان شده ـ خودش به بخشی از کاربران اینترنت سرویس می‌دهد و آن‌ها را به مقصد جستجوی‌شان می‌رساند. نکته‌ی دوّم مربوط می‌شود به حدود نیم ِ دیگر بازدیدهای هفتان که از این تعداد هم تقریباً نیمی از آن‌ها صرفاً خبرهای منتشر‌شده در هفتان را مطالعه می‌کنند و لزوماً همه‌ی لینک‌ها را کلیک نمی‌کنند.

نکات دیگری هم هست که فرصت نوشتن‌شان را ندارم، چون باید بروم کپّه‌ام را بگذارم؛ سه چهار ساعتی بخوابم و بعد کلّه‌ی سحر راه بیفتم برای سفری دو سه روزه. زیاد خوشحال نشوید، برای‌تان متأسف‌ام که برخواهم گشت!

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top