خوابگرد قدیم

آرامش در حضور مدیران

۱۲ شهریور ۱۳۸۴

گزارشی لخت و غیرتحلیلی از تغییر مدیران تلویزیون
علیرضا برازش مدیر تازه‌ی شبکه‌ی اول تلویزیون: “به‌رغم اهداف سازمان، چشم‌انداز بیست‌ساله و دستورالعمل‌های دیگر، من دنبال این هستم که شبکه‌ی اول را مصداق این حدیث امام باقر کنم که از زبان حضرت مسیح فرموده است: بهترین مصاحب آن است که دیدنش شما را یاد خدا بیندازد، اگر به نطق آمد علم‌تان را زیاد کند، و عمل او رغبت شما را به آخرت زیاد کند.” برازش مأموریت خود را در شبکه‌ی یک که حساسیت بسیار زیادی روی آن وجود دارد، نزدیک کردن شبکه به مفهوم این حدیث اعلام کرد. او در جلسه‌ی معارفه‌ی خود که  دیروز ـ دوشنبه ۱۴ شهریور ـ برگزار شد، علاوه بر این حدیث، در سخنرانی ده دقیقه‌ای خود چهار پنج حدیث دیگر هم خواند و غیرمستقیم حضار را آگاه کرد که انتخاب او به عنوان مدیر شبکه‌ی اول تلویزیون ربط چندانی به خود رؤسای جدید تلویزیون ندارد.

علیرضا برازش ـ نویسنده و مشاور مذهبی ـ هیچ‌گونه سابقه‌ی مدیریتی در صدا و سیما ندارد. در چند سال اخیر مشهور است که او با عالی‌ترین مقام‌های کشور رفت‌وآمد نزدیک دارد و به دلیل سواد حوزوی و تسلطش به علم حدیث، نقش مشاور مذهبی را در ساخت چند سریال ایفا کرده؛ از جمله سریال‌های اخیر قاسم جعفری که در ماه رمضان پخش شده‌اند و اصطلاحا جزو سریال‌های «معناگرا» بوده‌اند. تازه‌ترین مشغولیت او هم مشاوره‌ی مذهبی سریالی‌ست که شبکه‌ی دوم برای پخش در ماه رمضان آماده کرده. جعفری جلوه تنها مدیری بود که حرف‌هایش را با زبانی فرهیخته، بی‌لکنت و هدفمند و ادیبانه زد، و برازش در ابتدای حرف‌هایش گفت دوستان به من گفته‌اند رفتی پشت میکروفن زیاد حدیث نخوان، ولی من نمی‌توانم. تا پیش از یان شایع بود صوفی ـ مدیر کنونی مرکز موسیقی صدا و سیما ـ به جای جعفری جلوه خواهد نشست، ولی برازش از او هیچ اسمی نبرد و به نام دکتر میرباقری ـ رئیس سابق سازمان ملی جوانان و معاون جدید سیما ـ هم که مقام ارشد او محسوب می‌شود هیچ اشاره‌ای نکرد.

جعفری جلوه، مدیر قبلی شبکه‌ی یک تلویزیون که پیش از برازش سخنرانی کرد، تمام وقتِ سخنرانی خود را به بیان سابقه‌ی حضور بیست و شش ساله‌اش در صدا و سیما و رشد تدریجی از یک تهیه‌کننده‌ی معمولی رادیو تا مدیر میانی در رادیو و سپس ورود به تلویزیون و سرانجام مدیریت شبکه‌ی یک اختصاص داد. وقتی خسروی مدیر قبلی سیمافیلم هم بیست و پنج دقیقه‌ی تمام ـ مثل جعفری جلوه ـ از سابقه‌ی بیست و پنج‌ساله‌اش در صدا و سیما حرف زد و دایم از تجربه و تخصص رسانه‌ای صحبت کرد و سپس جایش را به مدیر تازه، حسن اسلامی‌مهر داد، حضار شک کردند که او و جعفری جلوه به‌عمد دارند سوابق مدیریتی‌شان را به رخ مدیران نورسیده می‌کشند. اسلامی‌مهر هم تنها سابقه‌ی مدیریت فرهنگی‌اش را همکاری با ضرغامی در دوران کوتاه معاونت سینمایی سال‌ها پیش بیان کرد که به‌گمانم در آن دوران مدت کوتاهی مدیر عامل بنیاد فارابی شد. خسروی گفت به هنگام تصدی مدیریت سیمافیلم فقط دو پروژه‌ی سریالی در حال کار بود، و اکنون که دارد می‌رود، سیمافیلم برای هفته‌ای دو روز  به طول سه سال، نمایش تلویزیونی آماده کرده است.

شبکه‌ی پنج تلویزیون هم مدیر تازه‌اش را شناخت: سردار مجید رجبی معمار که در زمان جنگ روابط عمومی سپاه را به عهده داشت و پس از جنگ هم مناصبی چون ریاست ستاد قدس و انتفاضه، عضویت در هیات مدیره‌ی انجمن سینمای دفاع مقدس و موسسه فرهنگی و هنری روایت فتح را تجربه کرده است. حرمی مدیر قبلی شبکه‌ی پنج در سخنرانی کوتاهش برخلاف دیگر مدیران، زبان به گلایه باز کرد و انتقادهای زیادی را که در ماه‌های اخیر از پایین آمدن کیفیت برنامه‌های شبکه طرح شده، به بی‌مهری دیگر مدیران سازمان نسبت داد و نیز به مجلس ششم که بودجه‌ی سازمان را کم کرد و او که به روایت خودش “از زمان طاغوت به حکم تکلیف در زندان بوده، بعد از انقلاب هم به حکم تکلیف انواع و اقسام مسئولیت‌ها را تقبل کرده و اداره‌ی شبکه را هم به حکم تکلیف پذیرفته و به مدیر جدید تحویل داده است.” سردار رجبی معمار در سخنرانی کوتاهش گفت: “در زمان فعالیت‌های پیش از انقلاب کم‌ترین و حداقل‌ترین ابزار و امکانات را برای «مرگ بر شاه» نوشتن داشتیم، ولی حالا این همه ابزار و امکانات گسترده و پیشرفته در اختیار بچه‌های انقلاب است تا…” او جمله‌اش را تمام نکرد، در یکی دو جمله سریع تشکراتش را ابراز کرد، لبخند زد و با شتاب نشست.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top