خوابگرد قدیم

هفتان دات کام

۱۲ مرداد ۱۳۸۴

لوگوی سایت هفتان 

۱۵ مرداد ۱۳۸۴ را به‌خاطر می‌سپارم و از این لحظه گشایش سایت هفتان را اعلام می‌کنم. حرف‌های رسمی را در بخش تریبون سایت نوشته‌ام. در آن‌جا سعی کرده‌ام درباره‌ی همه چیز توضیح مختصر و مفید بدهم؛ ولی وبلاگستان مرا هم بدعادت کرده و مایل‌ام حرف‌های خودمانی‌تر را این‌جا بنویسم. البته از همه‌ی شما می‌خواهم نوشته‌ام در سایت هفتان را هم با دقت بخوانید. [متن کامل]

چرا هفتان؟
مدت‌های طولانی‌ست که دوستان غیروبلاگ‌نویس من که هرشب یکی دو ساعتی را پای اینترنت می‌نشینند، گله می‌کنند از سرگردانی‌شان در اینترنت. این همه وبلاگ، این همه سایت خبری و تحلیلی، این همه نشریه‌ی اینترنتی و… باعث شده تا خیلی‌ها احساس کنند وقت کافی برای گشتن در این همه سایت و وبلاگ را ندارند. اضافه کنید به این نکته، سرعت دیزلی دسترسی به اینترنت را در ایران و همین‌طور دست‌ِخالی برگشتن از مراجعه به خیلی از سایت‌ها و وبلاگ‌ها. سایت صبحانه و نیز خبرنامه‌ی گویا تا حدی توانستند این وضعیت را در موضوع سیاست و اجتماع سر و سامان بدهند، ولی نبود یک سایت که بتواند این مشکل را در عرصه‌ی فرهنگ، هنر و اندیشه حل کند باعث شد ایده‌ی هفتان در ذهن من شکل بگیرد و سرانجام پس حدود یک سال و اندی شکل واقعیت بگیرد.

ویژگی‌های مهم
برای آن‌ها که آشنایی کم‌تری دارند می‌گویم که هفتان شبیه یک لینکده‌ی بزرگ و کاملا حرفه‌ای‌ست که دو ویژگی بسیار مهم دارد. یکم این که نویسندگان آن محدود به یک یا چند نفر خاص نیست. هر کسی ـ چه بلاگر و چه غیربلاگر ـ می‌تواند به‌سادگی عضو سایت شود و با توجه به حوزه‌ی وبگردی خود در موضوعات مختلف، به جمع نویسندگان بپیوندد. این موضوعات عبارت‌اند از: ادبیات، زبان و نگارش، سینما، تلویزیون، نمایش، وب و رسانه، موسیقی، عکس و هنرهای تجسمی، تاریخ، اندیشه و الهیات.

دوم این که هیچ کس ناچار نیست هفتان را صرفا به شکل صفحه‌ی اصلی‌اش ببیند و تازه‌ترین لینک‌ها را به شکل درهم و فقط بر اساس زمان انتشار پی بگیرد. هفتان به چهارده موضوع تقسیم شده که هر وبگردی با توجه به علاقه‌ی خود می‌تواند مستقیما به آن بخش برود و در وقت و هزینه‌ی خود صرفه‌جویی کند. حتا در لینک‌دادن به هفتان هم می‌توانید مستقیما به یکی از موضوعات آن لینک بدهید.

قالب
دیزاین هفتان بر اساس دیزاین کاملا حرفه‌ای دامون مقصودی عزیز که خیلی پیش‌ترها برای سایت دیگری انجام داده بود، شکل گرفته. در واقع در غیبت دامون که مدتی‌ست به خاطر سفرش به آمریکا در دسترس من نیست، من و شهاب عزیز با کمک برنامه‌نویس سایت جناب نوید خادم آن را به این شکل درآوردیم. دیزاین فعلی در مرورگر firefox کمی به هم می‌ریزد. در اینترنت اکسپلورر هم همراه با اشکالات خیلی ظریفی دیده می‌شود که البته آشکار نیستند. در آینده اگر دامون شرف حضور داد، از او خواهم خواست که این اشکالات در حد پیچش مو را برطرف کند. اگر هم به هر دلیل دستم از دامان دامون کوتاه ماند، بالأخره یک فکری برایش می‌کنم. فعلا از فایرفاکس برای دیدن هفتان استفاده نکنید تا بعد. در ضمن چندتا ریزه‌کاری دیگر هم مثل فعال کردن جستجو در هفتان و برطرف کردن سوراخ سمبه‌های احتمالی فنی مانده که تا یکی دو روز دیگر همگی درست می‌شوند. این دو روز را هم می‌گذاریم به حساب تِست.

آداب عضویت
آداب هفتان را در تریبون سایت به تفصیل نوشته‌ام، در این‌جا هم از همه‌ی شما می‌خواهم برای این که بهترین بهره را از هفتان ببریم، این آداب را با دقت راعایت کنید. با این حال دو تا نکته هست در مورد این آداب که باید بگویم. یکی این که رعایت این آداب اجباری‌ست و اگر در موردی رعایت نشود، ناگزیر به ویرایش یا حذف لینک و توضیح خواهیم بود. و اگر احیانا کسی هم پیدا شود که بخواهد از فضای فراهم‌شده سوءاستفاده کند، پس از چندبار چشم‌پوشی، ناگزیر عضویتش را لغو خواهم کرد که امیدوارم چنین موردی هرگز پیش نیاید. دوم هم این که در آداب هفتان کسی را ناگزیر نکرده‌ام که روزانه یک لینک بیش‌تر منتشر نکند، ولی از همه‌ی شما خواهش می‌کنم سخت‌گیر باشید و سعی کنید روزانه بیش از یک لینک در هفتان منتشر نکنید. نسبت به ارزش خبری، تحلیلی، آموزشی و یا هنری مطلبی که به آن لینک می‌دهید وسواس به خرج بدهید.

آگهی
بی‌رودربایستی بگویم که از آگهی گرفتن برای خوابگرد خیر چندانی که ندیدم، هیچ؛ خیلی‌ها هم به مرور دچار این توهم شدند که لابد تبلیغ فرهنگی وظیفه‌ی من است! البته من این روال حماقت‌انگیز را در خوابگرد که وبلاگ شخصی من است، ادامه می‌دهم و به توهم این دوستان هم کاری ندارم، ولی هفتان نه وبلاگ شخصی من است و نه سایت شخصی من. از این پس هفتان به همه‌ی نویسندگان و کاربران آن تعلق دارد و برای همین در گرفتن آگهی برای آن به شدت مصر خواهم بود حتا اگر نتیجه نگیرم! البته این تلاش را برای این انجام خواهم داد تا هزینه‌های فنی و جاری آن تأمین شود و دستِ‌کم از پا نیفتد. به همین‌خاطر از همه‌ی کسانی هم که امکان آگهی دادن دارند می‌خواهم که کمی نگاه حمایتی هم داشته باشند. به زودی سیستم دریافت اعانه را هم در آن فعال می‌کنم تا هم‌وطنان خارج از ایران هم هر مقدار که مایل‌اند در هر زمان و به‌سادگی از کارت اعتباری خود به حساب هفتان واریز کنند. بالأخره ببینیم این donation که دوستان آن ور آبی این‌قدر تعریفش را می‌کنند به درد می‌خورد یا نه؟‌

نام کاربری
آن‌ها که به نام کاربری خاصی عادت یا علاقه دارند، برای عضویت در هفتان زودتر بجنبند تا نام کاربری‌شان توسط دیگران اشغال نشود. عضویت کاملا اتوماتیک وبا ارسال کدعبور به ایمیل شما انجام می‌شود که این کد عبور را می‌توانید بعد از ورود به سایت به دلخواه خود تغییر دهید. هرچند سیستم برای هر آدرس ایمیل یک نام کاربری بیش‌تر ایجاد نمی‌کند، ولی خواهش می‌کنم شما هم به همان یکی اکتفا کنید. عضویت با چند نام کاربری هیچ جایزه‌ای برای شما به ارمغان نمی‌آورد، ضمن این که احتمال جریمه‌شدن هم هست!

دعوت رسمی
قصد داشتم از شماری فرهیختگان بلاگر و نیز برخی نویسندگان و هنرمندان مختلف از سینمایی‌ها گرفته تا اهالی موسیقی و عکاسان و جماعت فلسفه‌دان و… که بلاگر نیستند، رسما و با ایمیل دعوت کنم برای عضو شدن در هفتان. ولی انصافا فرصتش را ندارم. کمی هم خسته‌ام از گرفتاری‌های چند روز اخیر برای راه‌اندازی هفتان. بنابراین تنبلی می‌کنم و در همین‌جا از همه‌ی این عزیزان که خواننده‌ی خوابگرد هم هستند، برای عضو شدن در هفتان دعوت می‌کنم («دعوت به عمل می‌آورم» سابق!).

سپاس ویژه
سپاس ویژه‌ی من نثار دوستان عزیزم که در اداره‌ی هفتان به من کمک می‌کنند: حسین جاوید، نوید خادم، شهاب مباشری و داریوش محمدپور. با این بزرگوران دستِ‌کم در یک سرمایه مشترک‌ایم: حماقت فرهنگی!

تقاضا و آرزو
فکر نمی‌کنم لازم باشد از همه‌ی بلاگرها و دوستان خبرنگار و روزنامه‌نگارم در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها خواهش کنم که هفتان را به هر شکل که شایسته می‌دانند در رسانه‌های شخصی و یا عمومی خود معرفی کنند (اگر لازم نیست، پس چرا گفتم؟). روزهای خوبی را برای شما در کنار هفتان آرزو می‌کنم و امیدوارم به پای هم پیر شوید!

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top