خوابگرد قدیم

اعلام برگزیدگان نهایی جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی

۳ دی ۱۳۸۲

از شروع حرکت جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی [۱۱شهریور ۱۳۸۲] چهار ماه می‌گذرد؛ حرکتی که به همت اهالی وبلاگستان فارسی و نویسندگان عمدتا ناآشنا، شتابی روزافزون و خیره‌کننده یافت و به همایشی مجازی و آزاد تبدیل شد برای کنارهم ایستادن ۳۵۴ نویسنده‌ی فارسی‌زبان ازچهارگوشه‌ی دنیا. جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی با اهدافی روشن و ساده راه افتاد و اکنون در پایان نخستین گام، بسیار شادمان‌ایم از تحقق نسبی این اهداف که دوباره آن‌ها را مرور می‌کنیم تا از یادمان نرود:
۱- پیش نهادن گامی برای گسترش حضور ادبیات داستانی در وب
۲- جلب توجه نویسندگان ایران به کارکردهای خاص اینترنت
۳- ایجاد پیوند بی‌واسطه میان نویسندگان، وبلاگ‌نویسان و کاربران فارسی‌زبان در سراسر دنیا
۴- و برداشتن گامی دیگر برای فراهم کردن بستری آزاد و فارغ از سانسور جهت آفرینش‌های ادبی

جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی یکسره در فضای مجازی اینترنت شکل گرفت و به همین شکل هم نخستین گام آن با معرفی آثار برتر پایان می‌گیرد. [مـتـن کـامـل گزارش] در این میان جای قدردانی و دستبوسی می‌ماند از همه‌ی کسانی که دست مسابقه را به گرمی فشردند و ما را نیز مدیون بزرگواری خویش کردند. از داورانی که هر یک با مشغله‌های بسیار پا به پای ما راه آمدند، تا همه‌ی داستان‌نویسانی که با شور و شوق مشارکت کردند و وبلاگ نویسان و صاحبان وب‌سایت‌هایی که صمیمانه حمایت کردند و مطبوعات و رسانه‌ها که جانی مضاعف به آن بخشیدند. دست مریزاد می‌گوییم به همه و سر تعظیم فرود می‌آوریم بر این همه شور و عشق.

[صفحه‌ی ویژه‌ی برگزیدگان جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی]

آثار برگزیده‌ی هیات داوران
از میان ۳۵۴ داستان ارسال شده برای شرکت در مسابقه، سرانجام داستان‌های زیر به عنوان آثار برتر معرفی شدند.
۱- جایزه‌ی اول هیات داوران و لوح یادبود برای داستان ابر صورتی نوشته‌ی «علی‌رضا محمودی ایرانمهر»
۲- جایزه‌ی دوم هیات داوران و لوح یادبود برای داستان شب‌های چهارشنبه نوشته‌ی «آذردخت بهرامی»
۳- جایزه‌ی سوم هیات داوران و لوح یادبود به‌طور مشترک برای داستان نگاه گاو سهل‌الوصول به مینوتورهای خاکستری نوشته‌ی «احمد آرام» و داستان مردگان نوشته‌ی «محمدحسین محمدی»

گزارش داوری
هیات داوران از میان ۲۷ داستان راه‌یافته به مرحله‌ی دوم، هر کدام شش داستان برگزیده‌ی خود را به ترتیب اولویت و به شکل مستقل و محرمانه اعلام کردند بر این اساس که داستان اول ۶ امتیاز داشته باشد، داستان دوم ۵ امتیاز و به همین ترتیب تا داستان ششم ۱ امتیاز. پس از آن، لیست‌های ده‌گانه در کنارهم قرار گرفتند و امتیازها برای مشخص‌ شدن ۳ اثر برترجمع‌بندی شد که این نتیجه به دست آمد:
داستان ابر صورتی [۳۹ امتیاز]
داستان شب‌های چهارشنبه [۲۶ امتیاز]
داستان نگاه گاو سهل‌الوصول به مینوتورهای خاکستری و داستان مردگان هر کدام [۲۴ امتیاز]

توضیح
: با توجه به شیوه‌ی رای‌گیری که کاملا مستقل انجام می‌شد و بنا بر بحث و گفت‌وگوی رسمی میان داوران نبود، برگزارکنندگان تصمیم گرفتند که به هر داور امکان انتخاب ۶ داستان را بدهند و نتیجه‌ی نهایی در قالب برآیند امتیازها مشخص شود تا هم هیچ داستانی که مورد توجه شمار بیش‌تری از داوران است، از دور خارج نشود و هم جایگزینی باشد برای بحث و گفت‌وگوی حضوری.

آثار برگزیده‌ی وبلاگ‌نویسان
از میان ۳۵۴ داستان ارسال شده برای شرکت در مسابقه، داستان‌های زیر به عنوان آثار برتر از نگاه وبلاگ‌نویسان انتخاب شدند:
۱- جایزه‌ی اول وبلاگ‌نویسان و لوح یادبود برای داستان تصویر پشت آینه نوشته‌ی «سارا درویش»
۲- جایزه‌ی دوم وبلاگ‌نویسان و لوح یادبود برای داستان سنگ سرد نوشته‌ی «خسرو نخعی جازار»
۳- جایزه‌ی سوم وبلاگ‌نویسان و لوح یادبود برای داستان دست‌نوشته‌های قابیل نوشته‌ی «کیوان حسینی»

گزارش داوری
۴۴ داستان از ۳۵۴ داستان را هیات اول داوران برای داوری توسط وبلاگ‌نویسان نامزد کردند. برای رای‌گیری ساز و کاری کاملا اینترنتی و مطمئن طراحی شد که طی آن هر وبلاگ‌نویس می توانست به نام وبلاگ خود فقط یک بار در رای‌گیری شرکت کند. در مجموع ۱۹۱ وبلاگ‌نویس در رای‌گیری شرکت کردند و هر کدام این امکان را داشتند که ۳ اثر برگزیده‌ی خود را به ترتیب اولویت اعلام کنند. هم‌چنین هر یک این امکان را داشتند که برای هر کدام از رتبه‌های اول تا سوم، یک داستان دیگر را هم به طور مشترک انتخاب کنند؛ یعنی در مجموع امکان گزینش ۶ داستان؛ که البته شماری از رای‌دهندگان از این امکان به طور کامل استفاده نکردند. با توجه به این که برای داستان‌های رتبه‌ی اول ۳ امتیاز، رتبه‌ی دوم ۵/۲ امتیاز و رتبه‌ی سوم ۲ امتیاز درنظر گرفته شده بود، سرانجام برای مشخص شدن ۳ اثر برتر، امتیازها جمع‌بندی شد و این نتیجه به دست آمد:
داستان تصویر پشت آینه [۱۳۹ امتیاز]
داستان سنگ سرد [۵/۱۳۳ امتیاز]
داستان دست‌نوشته‌های قابیل [۱۰۲ امتیاز]

تا چند روز دیگر و به طور رسمی، داستان‌های مورد تقدیر هیات داوران و بلاگ‌نویسان نیز اعلام خواهد شد. این داستان‌ها آثاری هستند که پس از آثار برتر، بیش‌ترین امتیازها را نسبت به دیگر داستان‌های مسابقه کسب کرده‌اند.

قرار انتشار ۳۱۰ داستان دیگر مسابقه هم‌چنان پابرجاست که انجام درست آن، زمان زیادی طلب می‌کند. به محض پایان گرفتن انتشار و آماده‌سازی صفحه‌ی مربوط به کل آثار، خبر آن از طریق سایت مسابقه به اطلاع خواهد رسید.

جای خوشبختی‌ست که جایزه‌ ادبی بهرام صادقی به‌رغم نوپابودنش چنان مورد مهر قرار گرفت که بتواند جوایزمتناسبی را هم تقدیم نویسندگان آثار برگزیده کند. پس از هماهنگی با حامیان مسابقه و جمع‌بندی جوایز، گزارش دقیق آن منتشر خواهد شد. جوایز مسابقه، به جز چاپ آثار برتر در نشریات و نیز به صورت یک‌جا در یک کتاب، شامل اعتبار خرید کتاب و نیز چند سکه‌ی طلا خواهد بود.

نخستین گام جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی به پایان رسید، اما سایت آن به عنوان سند ماندگار مجموعه‌ای ارزشمند از داستان‌ و به عنوان تابلویی ارزشمند از شور و شوقِ احترام به ادبیات داستانی پابرجا خواهد ماند. تلاش خواهد شد در کنار اطلاعات مربوط به مسابقه و داستان‌های مسابقه، آثار بهرام صادقی و نقدهای موجود درباره‌ی آن‌ها گردآوری شود تا رقابتی که به نام این نویسنده‌ی تاثیرگذار شکل گرفت، به بازخوانی آثار خودش و نقد و مرور داستان‌هایش پیوند خورد و در خاطرمان بماند که بهرام صادقی نمرده است.

[صفحه‌ی ویژه‌ی برگزیدگان جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top