خوابگرد قدیم

این یک پیشنهاد است

۵ آبان ۱۳۸۲

چند روز پیش یکی از دوستان، پایین گزارش کتاب نوشته بود، از وبلاگستان، شهرشیشه‌ای چه خبر؟ خودم هم مایل بودم اطلاعاتی درباره‌ی این کتاب داشته باشم. به اطلاعاتی که در سایت کتاب گذاشته‌اند بسنده نکردم. با وحید قاسمی تماس گرفتم که روی جلد کتاب، اسمش جلوی عنوان «به اهتمام» آمده است. ماجرای چاپ کتاب را از اول برایم توضیح داد که شرح آن چندان ضرورتی ندارد. به جز این که کتاب به‌خاطر انتشار خبر توقیفش در یک سایت و یک روزنامه، مستمسکی شد برای لجبازی ارشاد و معطل کردن صدور اجازه‌ی نشر. گفته بودند این خبر را مولفان کتاب و به‌دروغ منتشر کرده‌اند. هر چند وحید قاسمی می‌گوید خبر را ما نگفتیم و همه چیز یک سوءتفاهم بود. از این موضوع که بگذریم،  برایم مهم بود خواندن این کتاب چرا باید برای عموم مفید باشد؟

وحید قاسمی: این کتاب می‌تواند دو طیف خواننده‌ی عام داشته باشد. آن‌ها که با اینترنت آشنا هستند ولی اهل وبلاگ نیستند، با خواندن آن می‌توانند بفهمند که محتویات وبلاگ‌ها غالبا از چه جنسی‌ست و اصلا در این دنیا چه خبر است. آن‌ها هم که اهل اینترنت نیستند، این کتاب را می‌توانند به عنوان یک مجموعه‌داستان، مجموعه خاطرات روزانه، مجموعه قطعات شعرگونه، و… داشته باشند و بخوانند.


 

با توجه به مجموعه یادداشت‌های متنوعی که از وبلاگ‌ها برای چاپ در این کتاب درنظر گرفته شده و خصوصا هیچ آداب و ترتیبی هم برای آن‌ها مشخص نشده، این کتاب می‌تواند قابلیت آن را داشته باشد که خواننده را گیج و گم کند. اما وحید قاسمی معتقد است، روح این کتاب بیش‌تر ادبی‌ست و از این جهت، و نیز به خاطر تنوع نگرش‌ها وزبان‌ها خواننده از خواندن این کتاب قطعا لذت می‌برد.

 

کتاب وبلاگستان، شهرشیشه‌ای گزیده‌ای‌ست از ۳۰۰وبلاگ فعال در ابتدای سال ۱۳۸۰، یعنی زمانی که پدیده‌ی وبلاگ‌نویسی در ایران آماده‌ی یک پرش بلند بود و پرشین‌بلاگ هم به تازگی کار خودش را شروع کرده بود. بیش‌تر مطالب کتاب با نظر خود وبلاگ‌نویس‌ها انتخاب شده و گردآورندگان و صفحه‌آرا و ویراستار و حتا فروشندگان آن هم همگی وبلاگ‌نویس هستند. از وحید درباره‌ی ناشر کتاب سوال کردم. گفت که ناشر کتاب فقط مجوزش را در اختیار ما گذاشت و همه‌ی دوندگی‌ها و پیگیری‌ها و امور فنی و حتا سرمایه‌ی نشر کتاب را هم گروه پدیدآورندگان و خصوصا خودش انجام داده‌اند و فراهم کرده‌اند.

 

قیمت پشت جلد وبلاگستان، شهرشیشه‌ای ۲۶۰۰ تومان است و در سایت کتاب آدرس جاهایی که کتاب را با تخفیف ارائه می‌کنند، ثبت شده. از وحید قاسمی که کلی از پول و انرژی و وقتش را به‌خاطر این کتاب صرف کرده، ناجوانمردانه پرسیدم: چرا دیگران باید ۲۶۰۰ تومان بدهند برای خرید این کتاب؟

وحید قاسمی: من فکر می‌کنم آن‌هایی که مطلبی از وبلاگ‌شان در کتاب هست که هم باید پول بیش‌تری بدهند و هم بیش از یک جلد بخرند، چون درواقع این کتاب مال خودشان است و اولین حامیانش خود آن‌ها باید باشند. آن‌هایی هم که مطالب‌شان در این کتاب نیست و یا اهل وبلاگ نیستند، نمی‌دانم… اگر می‌توانند کتاب را بخرند و بخوانند. این جوری هم آن‌ها یک کتاب خوب خوانده‌اند و هم ما ضرر نمی‌کنیم!


کتاب وبلاگستان، شهر شیشه‌ای از آن کتاب‌های مترویی‌ست (از نظر محتوا البته!) که می‌شود هربار کاملا تصادفی یک صفحه‌اش را باز کرد و شروع کرد به خواندن. من شخصا گمان می‌کنم این کتاب نخستین سند چاپی فرهنگ وبلاگ‌نویسی در ایران است. به همین‌خاطر به همه‌ی کسانی که به نظر من احترام می‌گذارند، پیشنهاد می‌کنم در هر کتابفروشی که این کتاب را دیدید، حتما آن را تورقی بفرمایید؛ خریدش با خودتان و جیب‌تان!

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top