خوابگرد قدیم

۳۰نما دات کام، پس از یک سال

۲۰ شهریور ۱۳۸۲

امروز یک سال از راه‌اندازی سایت ۳۰نـما می‌گذرد. این سایت از آغاز شروع به کار تا نیمه‌ی خردادماه امسال، یکی از مراجع اصلی برای دریافت آخرین خبرهای سینمایی و اطلاعات حاشیه‌ای آن بود اما از آن تاریخ تا حدود دو ماه فعالیت آن ناگهان کند شد و یا بهتر است بگویم که متوقف شد. شاید دلیل اصلی این توقف، خودجوشی شورانگیز گردانندگان آن بود که بی‌هیچ پشتوانه‌ی مالی و شبیه آن برای به‌روز شدن سایت تلاش می‌کردند و روشن است که چنین وضعیتی کاملا شکننده است و کافی‌ست رشته‌ی امور جایی از هم بگسلد تا خود تبدیل به شکافی بزرگ شود. با این حال پس از دو ماه، یعنی از حدود مردادماه گذشته، فعالیت این سایت دوباره از سر گرفته شد و این بار دیدیم که اولین مجله‌ی سینمایی آن هم منتشر شد. اکنون نیز به نظر می‌رسد گردانندگان ۳۰نما دوباره دست به دست هم داده‌اند تا این سایت را به جایگاه پیشینش برگردانند.

 

با گرداننده‌ی اصلی ۳۰نما که صحبت می‌کردم، گفت که تا چند روز دیگر بخش‌های دیگری هم به سایت افزوده خواهد شد و تغییراتی نیز در شکل ظاهری آن انجام خواهد شد. همچنین آن‌ها تصمیم دارند روز شنبه ۲۲شهریورماه، گزارش جشن خانه‌ی سینما را که در تالار وحدت برگزار می‌شود، به طور همزمان (حدود ۷بعدازظهر) و از محل تالار در سایت منتشر کنند. البته این کار نیاز به همکاری مسئولان تالار هم دارد که امیدوارم این اتفاق صورت بگیرد و کسانی که اخبار جشن خانه‌ی سینما را از طریق اینترنت پیگیری می‌کنند، بتوانند با مراجعه با ۳۰نما در کوتاه‌ترین زمان ممکن ماجرا را پیگیری کنند.

 

حالا که درباره‌ی این سایت دارم حرف می‌زنم، این نکته را هم اضافه ‌کنم که به گمان من مقتضیات فضای وب، به‌ویژه در حوزه‌ی سینما ایجاب می‌کند که رویکرد اصلی چنین سایت‌هایی بیش‌تر خبری و گزارشی باشد تا تحلیل و نقد. متون تحلیلی و انتقادی درباره‌ی سینما را به‌راحتی می‌توان در انواع و اقسام نشریات چاپی و روزنامه‌ها و… دید و خواند. شخصا معتقدم به‌جز در موارد خاص، کسب اخبار و گزارش‌های تازه و یا اطلاعاتی که به هر دلیل کم‌تر در نشریات چاپی یافت می‌شوند، مهم‌ترین کارکردی‌ست که می‌توان برای سایتی چون ۳۰نما قائل شد. به‌خصوص وقتی پای هیچ تشکیلات و منفعتی درمیان نیست و نیز بیش‌تر نویسندگان چنین سایتی خود غالبا درگیر تحریریه‌ی نشریات چاپی هستند و دغدغه‌ی به‌روز کردن وبلاگ‌های سینمایی شخصی خودشان را هم دارند، بهتر آن است که به جای صرف وقت و انرژی برای تهیه‌ی مطالب تحلیلی و نقد و… بخش‌هایی بیش‌تر فعال شوند که یا ارزش ژورنالیستی دارند و یا اطلاعاتی را منتقل می‌کنند که خاص فضای نسبتا آزادتر سایت نسبت به نشریات چاپی‌اند.
اخبار هم‌زمان مراسم هفتمین جشن سینمای ایران

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top