خوابگرد قدیم

خبرنگاران بی‌همت!

۲۸ خرداد ۱۳۸۲

سه روز پیش انتشارات صراط که ناشر آثار دکتر سروش است، بدون مقدمه توقیف شد. در این دو روز از هر کسی که به ذهنم رسید، حتا از مسئولان برخی مراکز دولتی، در این باره سوال کردم ولی هیچ چیز جدیدی دستگیرم نشد. علت ماجرا چه بوده؟ حکم توقیف از کجا بوده؟ هنوز چیزی نمی‌دانم. توی همین حال و احوال خبر زیر هم با همین فشردگی منتشر می‌شود:

دادگاه تجدید نظر علیرضا جباری را به سه سال حبس محکوم کرد
خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران
سرویس فقه و حقوق – حقوق سیاسی
علیرضا جباری طبق حکمی که از سوی دادگاه تجدید نظر استان تهران صادر شده، به سه سال حبس محکوم شد.
خلیل بهرامیان وکیل مدافع جباری – نویسنده و مترجم- در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار داشت: حکم بدوی موکلم توسط شعبه‌ی ۲۱ دادگاه تجدید نظر استان مستقر در دادگاه انقلاب تایید شد.
وی صدور حکم تجدید نظرشده را با مطالعه‌ی کافی ندانست .
بهرامیان با اشاره به این که با درخواست وی برای انتقال موکلش از زندان کرج به اوین موافقت نشده، گفت:
اگر چه حکم هنوز ابلاغ نشده اما در جهت اجرای ماده‌ی ۱۸ قانون تشکیل دادگاه‌های عمومی و انقلاب، پرونده را برای رسیدگی مجدد به دیوان عالی کشور خواهم فرستاد.

وقتی جباری را دستگیر کردند تا مدت‌ها هیچ خبری از او نشد. بعد هم که همه چیز تحت‌الشعاع بازداشت سینا مطلبی قرار گرفت. چندی پیش از همه پرسیدم که از جباری چه خبر؟ ولی هیچ کس هیچ جوابی نداشت. هنوز هم من نمی‌دانم اتهام او دقیقا چه بوده و چرا اخبار مربوط به او در رسانه‌ها هیچ بازتابی نداشت؟
من نمی‌دانم خبرنگاران روزنامه‌ها مشغول چی هستند؟ نکند قرار است این کار آن‌ها را هم آدم‌هایی مثل ما راه بیفتند و انجام بدهند؟ علیرضا جباری هر اتهامی که داشته باشد، یک نویسنده و مترجم است و اگر خبرگزاری بی‌خاصیتی مثل ایسنا خبر او را در همین چند خط خلاصه می‌کند، من نمی‌د‌انم بر عهده‌ی کیست که برود و ته و توی ماجرا را دربیاورد؟ خیلی از این خبرنگارها حتما شماره تلفن خلیل بهرامیان را در دفترچه‌ی تلفن آشفته و شلوغ‌شان دارند. اگر نمی‌خواهند پی‌گیری کنند، شماره‌اش را بدهند تا خود ما این کار را بکنیم. این که دیگر زحمت و ترسی ندارد، دارد؟

نکات تکمیلی
گزارشی از چگونگی دستگیری جباری و متن آخرین مصاحبه‌ی او در ۲۵ دسامبر ۲۰۰۲: لینـک
بیانیه‌ی گزارشگران بدون مرز که اتهامات و حکم اولیه‌ی درباره‌ی او را آورده است: لینـک
نامه‌ی همسر جباری به رییس جمهور که بی‌پاسخ ماند: لینـک

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top