خوابگرد قدیم

مزاحم وقت هنرمندان نشویم!

۵ دی ۱۳۸۱

درست وقتی که رهبر ایران می گوید؛ “نباید از فیلمهایی که در داخل ساخته میشوند و در خارج از کشور جایزه میگیرند، استفاده کنیم چون با هدف خاصی ساخته و حمایت می شوند”، دولت کوبا و آمریکا برای دومین بار اختلافات دیرینه ی سیاسی را به خاطر یک نویسنده (همینگوی) نادیده می گیرند و باهم همکاری می کنند.
هفته نامه ی یالثارات در تاریخ ۲۷/۹/۸۱ نوشت : “در دیدار رایزنان فرهنگی با مقام معظم رهبری، معظم له ضمن مخالفت با اعزام گروه های موسیقی به خارج از کشور فرموده اند: در دنیا کسی از ما موسیقی نمی خواهد و نباید از فیلم هایی که در داخل ساخته می شوند و در خارج از کشور جایزه می گیرند، استفاده کنیم چون با هدف خاصی ساخته و حمایت می شوند. شما فیلم های خوب و دفاع مقدس را به خارج از کشور ببرید و نمایش بدهید…”
واما در هاوانا چه خبر است؟
در ژوئیه ۱۹۶۱ و در اوج اختلاف میان دو کشور آمریکا و کوبا، وقتی همینگوی در آیداهو خودکشی کرد، همسرش به هاوانا رفت و بی هیچ دردسری حدود یکصد کیلو از نوشته های او را با خود به آمریکا برد. و امسال هم براى حفظ و آرشیو آثار همینگوى اکیپ مجهزى از آمریکا به کوبا اعزام شده است که پس از هماهنگى با وزارت فرهنگ کوبا به نسخه بردارى کامپیوترى و احیاى نسخه هاى تخریب شده و کهنه ى آثار او اقدام خواهد کرد. اصل آثار در کوبا باقى خواهد ماند و تنها نسخه ى الکترونیکى آن ها به کتابخانه ى کندى در شهر بوستون منتقل خواهد شد.
بیش ازدوهزار نامه و یادداشت وسه هزارعکس، سال های سال است که در زیرزمین خانه ی همینگوی در هاوانا باقی مانده و همه ی آن ها مربوط به ۲۰ سال آخر زندگی اوست. در میان این یادگارها نامه هایى هست که میان او و ازرا پاوند و اینگرید برگمان رد و بدل شده. درمیان کتاب هاى او هم فصل تایید نشده و چاپ نشده ى آخر کتاب “زنگ ها براى که به صدا در مى آیند” و نسخه ى حروفچینى شده ى “میان درختانِ آن سوى رودخانه” با حاشیه ها و غلط گیرى هاى شخص او دیده مى شود. دفترچه ى یادداشت هاى روزانه ى قایق ماهیگیری اش به نام “ستون” که خودش آن را شیرازه بسته نیز در این زیرزمین هنوز وجود دارد.
همینگوی در یکی از دست نوشته هایش برای آشپزها و خدمتکارانش و به زبان اسپانیولی پس از این که لیست غذاهای دلخواهش را ردیف کرده،این جمله را نوشته : از شما خواهش می کنم با دعواهاى جزیى بین خود مزاحم وقت من نشوید، چون من درعالم نویسندگى براى خودم به قدر کافى مشکلات دارم.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top