جایزه‌ی بهرام صادقی خبر و گزارش

۹۰۱ داستان کوتاه در جایزه‌ی بهرام صادقی

۴ آبان ۱۳۹۴
۹۰۱ داستان کوتاه در جایزه‌ی بهرام صادقی

دبیر جایزه ادبی بهرام صادقی از داوری ۹۰۱ داستان در این جایزه خبر داد. رضا شکراللهی به خبرنگار ادبیات و نشر ایسنا گفت: در آخرین روز مهرماه، مهلت دوماهه‌ی شرکت در دومین دوره‌ی جایزه ادبی بهرام صادقی با استقبال پیش‌بینی‌نشده‌ی داستان‌نویسان فارسی‌زبان از سراسر دنیا به پایان رسید که شاید نشانگر این باشد که داستان کوتاه در ایران به دوره‌ی جدیدی از شکوفایی رسیده است.

به گفته‌ی او، از میان انبوه آثار رسیده در زمان مقرر، ۹۰۱ داستان کوتاه که شرایط فراخوان در آن‌ها رعایت شده بود، در دبیرخانه‌ی جایزه ثبت شد که بسیار بیش‌تر از حد پیش‌بینی برگزارکنندگان بود و باعث شده تغییراتی در تقویم مسابقه ایجاد شود.

شکراللهی افزود: علاوه بر داستان‌های بسیار زیادی که از بیشتر شهرها و حتا برخی روستاهای دورافتاده به ما رسیده، شمار زیادی داستان هم داریم از فارسی‌زبانان سراسر دنیا. یعنی هم داستان‌نویسان افغانستانی و هم ایرانیان مقیم کشورهایی چون استرالیا، آلمان، دانمارک، اتریش، امریکا، هلند، سوئد، فرانسه، اتریش، امارات عربی و به‌خصوص کانادا.

دبیر جایزه ادبی بهرام صادقی هم‌چنین گفت: حدود نیمی از این آثار فقط در دو روز پایانی این مهلت دوماهه و به اصطلاح در حالت دقیقه‌ی نودی دریافت شد که هم کار ما را در زمینه‌ی اجرایی بسیار سخت کرد و هم تعداد پیش‌بینی‌نشده‌ی آثار باعث شد در تقویم این جایزه تغییر ایجاد کنیم، به این صورت که یک ماه به زمان داوری مرحله‌ی اول اضافه کنیم تا روند انتخاب آثار با دقت و حوصله‌ی بیشتری به انجام برسد و حالا که رقابت برای شرکت‌کنندگان سخت‌تر شده، حقی از کسی تباه نشود؛ شرکت‌کنندگانی که هم حرفه‌ای‌ها در بین آن‌ها حضور دارند و هم داستان‌نویسانی گمنام در سنین متفاوت از نوجوانان گرفته تا داستان‌نویسان بالای ۷۰ سال. با این حساب، زمان اعلام برندگان نهایی جایزه به بهمن‌ماه ۱۳۹۴ موکول می‌شود.

بنا به اعلام دبیرخانه‌ی جایزه، داوری نهایی این دوره از جایزه بر عهده‌ی فرشته احمدی، حسین پاینده، حسین سناپور و محمدحسن شهسواری است. جایزه‌ی ادبی بهرام صادقی به طور مستقل در سایت ادبی خوابگرد برگزار می‌شود و برگزیدگان نهایی در دو بخش هیئت داوران و برگزیده‌ی کاربرانِ نرم‌افزار کتابخوان «طاقچه»، جوایز نقدی دریافت خواهند کرد. به این منظور ۲۰ اثر راه‌یافته به مرحله‌ی دوم مسابقه هم‌زمان در سایت خوابگرد و برای داوری خوانندگان در فروشگاه کتاب الکترونیک طاقچه منتشر خواهد شد. انتشار نقد مکتوب ۲۰ اثر برگزیده به قلم یکی از داوران منتقد هم از دیگر برنامه‌های جانبی این جایزه است که در پایان مسابقه انجام خواهد گرفت.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

۱۷ نظر

  • Reply مهدی صالح پور ۴ آبان ۱۳۹۴

    ایشالا دوره های بعدی گسترده تر و بزرگتر! فقط کاش چند روز تمدید می شد! 😉

  • Reply م ۴ آبان ۱۳۹۴

    سلام.خسته نباشید میشه دقیق بگویید که ۲۰اثر کی اعلام می شوند و اینکه یک جا اعلام می شوند؟ضمنا در داستان ها داوران بیشتر به متن و جالبی داستان دقت دارند و حساسند یا نوع ویراستاری و بعضا کلمات اشتباه فارسی؟چون معمولا داستان ها ویراستاری نشده فرستاده می شوند و خام بعلت زمان کم…

    • Reply خوابگرد ۴ آبان ۱۳۹۴

      بیست داستان برتر، بعد از داوری مرحله‌ی اول و قبل از شروع داوری نهایی، یک‌جا اعلام و منتشر می‌شوند.
      در داوری، برآیند نظر داوران از نظر فنی، ساختاری، و ادبی مهم است.

  • Reply م.نقدپیشه ۵ آبان ۱۳۹۴

    با درود.
    خیلی خوشحالم که جشنواره شما دوباره شروع بکار کرده است. امیدوارم که بتوانید جشنواره خوبی را برگزار کنید. آن هم با توجه به این که جشنواره ای هستید خصوصی و با داوران برجسته. اما یک گلایه داشتم.
    اصولا برگزارکنندگان با توجه به شناختی که از شرایط دارند و توانایی خود برای جشنواره برنامه ریزی می کنند. پس این که تعداد داستان های شرکت کننده در دقیقه ۹۰ زیاد شده یا چند برابر شده ، دلیلی برای تغییر زمان بندی نمی شود. چون ۱- زمان بندی را از قبل اعلام کرده اید. ۲- می توانستید حدس بزنید این تعداد و حتی بیشتر هم ممکن است شرکت کنند ۳- در سایر جشنواره ها مانند نارنج- جایزه تهران – هدایت – بیهقی و.. هم حدود یا بیشتر از این تعداد هم شرکت کرده اند. و…
    نهایت این که شما بهتریود نیروهای تان را بسیج می گردید برای این که نظم و برنامه ریزی و اعتبار حرف را که در این جامعه مدت هاست، بی اعتبار شده ، شما هم بی اعتبار تر نکنید. چون براحتی می توانید با این استدلال دفعه بعد بگویید چون می خواستیم خیلی خیلی با دقت نظر دهیم و داوری کنیم. دو ماه دیگر هم جواب ها را عقب می اندازیم. این یعنی ریش و قیچی دست ماست. و بقیه هیچ کاره اند. مثل جایزه بیهقی که معلوم نیست چکار کرد؟ یا جشنواره لیراو . یا جایزه داستان ناتمام خانه کتاب و…
    امیدوارم ناراحت نشوید و به دل نگیرید. اما درباره این ها که گفتم و بقیه اش را خودتان بهتر می دانید بیندیشید. دوستدار شما. بدرود.

  • Reply حمید جلالی ۵ آبان ۱۳۹۴

    خیلی هم عالی . خسته نباشید به شما می گوییم. البته در کنار شما برخی جوایز مانند دوسالانه داستان کوتاه نارنج هم به نظر بنده عالی کار می کند طبق آمار امسال آنها ۱۳۱۲ داستان دریافت کردند از ۹ کشور خارجی. چه خوب می شود آنها که این همه عالی کار میکنند ان هم در شهرستان کوچکی مانند جهرم از طرف بزرگانی چون شما بیشتر تحویل گرفته شوند. باز هم خسته نباشید به شما می گوییم.

    • Reply خوابگرد ۵ آبان ۱۳۹۴

      هر کس یا هر جایی که برای ادبیات این ملک زحمت می‌کشد، زحمتش قابل تقدیر است. منظور شما را از بزرگان و تحویل گرفتن متوجه نشدم. هر کس دارد دارد کار خودش را می‌کند. این طور نیست؟

  • Reply سعید ۵ آبان ۱۳۹۴

    واگذاری داوری نهایی برعهده مخاطبان سایت، صرفن امکان لابی کردن و رای اوردنِ کسی که “دوستان” مجازی بیشتری دارد را فراهم میکند.

    • Reply خوابگرد ۵ آبان ۱۳۹۴

      داوری نهایی با هیئت داوران است. آن یکی، امتیاز دادن کاربران سایت کتابخوان طاقچه به داستان‌های محبوب‌شان از میان ۲۰ داستانی ست که هیئت داوران اول خود جایزه اعلام کرده‌اند.

  • Reply مهین میلانی ۵ آبان ۱۳۹۴

    چه کسانی داوری کانتست را به عهده دارند؟
    چگونه این افراد برای داوری انتخاب شده اند؟
    براساس چه معیارهایی داستان ها انتخاب می شوند؟
    هر معیاری چند امتیاز دارد؟
    آیا به دلیل متعدد بودن داستان های رسیده در نظر ندارید آنها را به کاتگوری های مختلف تقسیم کنید و برای هر کاتگوری جایزه ای گوناگون بدهید؟
    آیا پس از انتخاب داستان های برنده، کسی از میان داوران که همه ی داستان ها رامطالعه کرده است، یک ارزیابی از کل کارها ارائه می دهد؟
    چرا فکر می کنید این همه داستان کوتاه برای مسابقه فرستاده شده است؟

    • Reply خوابگرد ۵ آبان ۱۳۹۴

      ـ هم در متن فراخوان و هم در متن همین خبر، اسامی داوران اعلام شده است.
      ـ داوران را من و آقای شسهواری بر اساس شناخت قبلی و نیز معیارهایی که مدنظر داشته‌ایم، انتخاب و نظرشان را جلب کرده‌ایم.
      ـ جزئیاتی نظیر «چند امتیاز و چه معیارهایی» مواردی نیستند که اکنون و در این‌جا لازم باشد توضیح بدهم. در پایان برنامه، دبیر هیئت داوران در این مورد توضیحات لازم را خواهد داد.
      ـ باز هم اگر متن فراخوان را بخوانید، می‌بینید که چنین قصدی نداریم.
      ـ ارائه‌ی ارزیابی کلی آثار، از کارهای معمول هر جایزه در پایان آن است.
      ـ ما یک فکرهایی می‌کنیم که هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم. شما چه فکر می‌کنید؟

  • Reply مهرداد صالحی ۱۲ آبان ۱۳۹۴

    درود بر شما
    به جهت بالا بردن شوق به نویسندگی در هریک از آن ۹۰۱ نفری که داستانشان به داوری رسیده، خواهش دارم که نام داستانشان را بدون نام نویسنده در صفحه عمومی خوابگرد قرار دهید؛ خالی از لطف نیست.
    سپاسگذارم

  • Reply آ ۱ آذر ۱۳۹۴

    خبر تازه‌ای نیست؟ آذر، ماه آخر پاییز؟

    • Reply خوابگرد ۱ آذر ۱۳۹۴

      همان طور که در خبر جایزه هم اعلام شد، به دلیل بالا بدون شمار آثار رسیده، ناگزیر شدیم حداقل یک ماه به زمان داوری اولیه اضافه کنیم. امیدواریم که بتوانیم در ابتدای دی‌ماه، بیست داستان منتخب را اعلام و منتشر کنیم.

  • Reply اسد ۳ آذر ۱۳۹۴

    برای انتشار مکتوب داستانهای برگزیده برنامه ای ندارید؟

    • Reply خوابگرد ۳ آذر ۱۳۹۴

      ابتدای دی‌ماه

  • Reply فرهادی ۳ آذر ۱۳۹۴

    – آیا پیش از انتشار ۲۰ اثر برگزیده در سایت، به نویسندگان اطلاع میدهید که اثر آنها برگزیده شده؟
    – احراز هویت نویسنده داستان چگونه تایید می شود؟
    – آیا امکان انصراف از مسابقه و نادیده گرفتن اثر وجود دارد؟

    • Reply خوابگرد ۳ آذر ۱۳۹۴

      اعلام و انتشار نویسندگان آثار برگزیده هم‌زمان انجام می‌شود.
      سیستمی برای احراز هویت نداریم، ضرورتی هم ندارد. مبنای ما اعتماد است به آن‌چه نویسندگان فرستاده‌اند.
      بعد از اعلام منتخبان، بله.

    شما هم نظرتان را بنویسید

    Back to Top