اخبار

اتفاقات ادبیات جنایی در آبان نود و هفت

آبان ۲۱, ۱۳۹۷

مرور تازه‌های ادبیات جنایی ایران و جهان در آبانماه نود و هفت:

در این بخش سعی داریم اخبار ادبیات جنایی را در ایران یا مرتبط با ایران پی بگیریم و علاقه‌مندان این ژانر را  از تازه‌ترین آثار منتشر شده به زبان فارسی باخبر کنیم. همچنین اخباری که ممکن است به نوعی مورد توجه خوانندگان جنایی‌خوان ایرانی باشد را پوشش خواهیم داد.

پوآرو زنده می‌شود

رسم دنباله‌نویسی برای رمان‌های مشهور در غرب رسمی رایج است. اما در ژانر جنایی این دنباله‌ها اغلب با تکیه بر یک شخصیت ماندگار خلق می‌شوند. مدتی قبل «مکس آلن کالینز» اعلام کرد میکی اسپلین وصیت کرده رمان ناتماش را به من بسپارند تا آن را تمام کنم. بعد از شصت و یک سال  از ورود مایک هامر به عرصه ادبیات جنایی «استخوان جالوت» نه به قلم خالقش میکی اسپلین که این بار با قلم کالینز منتشر شد. پیش از انقلاب بازار مایک هامر بسیار داغ بود و در ایران چندین و چند رمان از اسپلین منتشر شد که بعدها معلوم شد همگی ساخته و پرداخته‌ی ذهن نویسندگان ایرانی بوده‌اند. ظاهراً این رویه‌ی جعل مختص ایران نبوده و این شبهه وجود دارد که دست‌نوشته‌های تمام ناشدنی اسپلین ممکن است اصلاً وجود خارجی نداشته باشند.

اما به تازگی خبری در خبرگزاری مهر و به نقل از نیویورک‌تایمز منتشر شد که خبر از بازگشت دوباره‌ی هرکول پوآرو می‌داد.

سوفی هانا با موافقت بنیاد آگاتا کریستی اقدام به نوشتن داستان‌هایی بر مبنای شخصیت هرکول پوآرو کرده است، او که به تازگی سومین کتاب از مجموعه کتاب‌هایش درباره هرکول پوآرو را منتشر کرده، با نظر مثبت منتقدان روبه رو شده است.

کتاب جدید هانا که با عنوان «راز سه چهارم‌ها» منتشر شده اواخر آگوست(اوایل شهریور) به بازار کتاب آمد و باید دید این اقبال پای پوآروی جدید را به بازار ترجمه ایران نیز باز خواهد کرد یا نه.

ردپای شرلوک هولمز در ایران

اما خبر دیگر در حوزه ادبیات جنایی همکاری یک مترجم ادبیات جنایی ایرانی با گروهی از علاقه‌مندان کاراگاه هولمز برای انتشار کتابی درباره‌ی این کاراگاه است. به نقل از ایبنا کتابSherlock Holmes is like به نوعی حاصل کوشش یکی از اعضای فعال این انجمن به نام کریستوفر ردموند، جنایی‌نویس و پژوهشگر ادبیات کاراگاهی است که موفق شده مقالاتی در مورد شخصیت‌های داستانی و ارتباط‌‌شان با شرلوک هولمز را گرد هم آورد.

در این کتاب ۲۷۸ صفحه‌ای که اکتبر امسال توسط انتشارات Wildside Press و به زبان انگلیسی منتشر شده، ۶۰ مقاله مرتبط با ۶۰ کاراکتر غالبا ادبی که از نظر شخصیتی به #شرلوک_هلمز شباهاتی دارند جمع‌آوری شده است.» نوید فرخی ردپای هولمز را در ادبیات ایران پی گرفته است. به گفته فرخی اولین کار پلیسی ایران، «صادق ممقلی، شرلوک هلمس ایران داروغه اصفهان» نام دارد. این اثر توسط میرزا کاظم خان مستعان (السلطان) نوشته شده و اخیرا بعد از دهه‌ها با ویرایش مهدی گنجوی و مهرناز منصوری در انتشارات مانیاهنر تجدید چاپ شده است. معرفی این کتاب را می‌توانید در همین سایت با  عنوان سمت تاریک قفسه بیابید.

از مرداد دیوانه تا سوگ گوزن

اما در بازار نشر رمان‌های فارسی هم ادبیات جنایی کم‌کم در حال پا گرفتن است. از انتشار مجموعه ژانر توسط نشر ققنوس که شامل سه کار  مرداد دیوانه از محمد حسن شهسواری در ژانر تریلر جنایی، کاجها وارونه اند از سامان نورایی در ژانر تریلر روانشناسی و  جمجمه جوان از لاله زارع در ژانر پلیسی یک سال می‌گذرد و طی این مدت رمان‌های دیگری نیز منتشر شده‌اند.

از جمله رمان  در سید خندان کسی را نمیکشند اثر مهام میقانی از سوی نشر آگه،  کاراگاهان خونسرد  اثر دانیال حقیقی از سوی نشر چشمه،  روز داوری اثر سجاد خالقی از سوی نشر شهرستان ادب و رمان  نفر هفتم اثر مرسده کسروی از سوی انتشارات شبستان در یک سال اخیر منتشر شده‌اند.

دو رمان آخر جایی غیر از تهران را مرکز روایت خود قرار داده‌اند در رمان کسروی محل وقوع قتل انزلی و در روز داوری محل وقوع قتل هرمزگان است.

آخرین کار در ژانر جنایی از سوی  نشر نیماژ روانه‌ی بازار  شده ‌است. رمان  سوگ گوزن اثر هومن قویدل داستان بازرس بازنشسته‌ای با سایه‌ی پرونده‌ای حل نشده است که شخصیت‌های دیگرش شامل وکیلی اخراجی  است و یک آدمکش که سابقاً سرباز جنگ بوده.

نشر ققنوس همچنین در صفحه آثار در دست انتشارش خبر چاپ دو عنوان دیگر جنایی را آگهی داده. یکی بی‌تابوت اثر لاله زارع است که شخصیت‌های اصلی‌اش همان کاراگاهان رمان جمجمه‌ی جوان هستند و دیگری اقامت ابدی اثر ساناز زمانی است. اقامت ابدی نیز در ژانر پلیسی منتشر می‌شود. از این نویسنده‌ پیش از این رمان خاموشخانه توسط نشر نیماژ منتشر شده است.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top