کتاب‌ها معرفی

این آقا کارش را بلد است

آذر ۲, ۱۳۹۷

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه (جناب کوبن خودش هم در دانشگاه در همین رشته تحصیل کرده) در اواسط دهه‌ی سوم زندگی‌اش واله‌ی زنی نقاش می‌شود. چند ماه بی‌نظیر را با هم می‌گذرانند. اما یکهو زن می‌گوید عشق قدیمی‌اش را پیدا کرده و می‌خواهد با او زندگی کند

شش سال
نویسنده: هارلی کوبن
ناشر: کتابسرای تندیس

محمدحسن شهسواری: تا به حال دو رمان از هارلی کوبن خوانده‌ام. همین «شش سال» و رمان «مخمصه». هر دو در نشر کتابسرای تندیس. و می‌دانم یک رمان دیگر هم ازش نشر هیرمند درآورده. با نام «یک بار فریبم بدهی». آن را نخواندم اما این دو تایی که خوانده‌ام تریلرهای درجه یکی هستند با مایه‌های قوی معمایی و اندکی هم بفهمی نفهمی اکشن. بین این دو تا، «شش سال» کمی تر و تمیزتر است.

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه (جناب کوبن خودش هم در دانشگاه در همین رشته تحصیل کرده) در اواسط دهه‌ی سوم زندگی‌اش واله‌ی زنی نقاش می‌شود. چند ماه بی‌نظیر را با هم می‌گذرانند. اما یکهو زن می‌گوید عشق قدیمی‌اش را پیدا کرده و می‌خواهد با او زندگی کند و از این استاد ما فقط یک خواهش دارد. این که مزاحم زندگی جدید او نشود. «جِیک» (که احتمالا شما هم حدس زدید نام این استاد ماست) دقیقاً به خاطر شدت عشق، شش سال تمام به قولش وفادار می‌ماند. تا یکی از روزها متوجه‌ی آگهی فوت همسر معشوق سابقش می‌شود. فکر می‌کند دیگر قولش معنایی ندارد. دنبال زن می‌گردد. کم کم متوجه می‌شود تمام نشانه‌های بودنش با زن دارد حذف می‌شود. همه منکر چنین آدمی و چنین مکان‌هایی هستند.

نگران لو رفتن داستان نباشید چون چیزی که گفتم ده بیست صفحه‌ی اول این رمان چهارصد صفحه‌ای است. خلاصه که این مرد کارش را بلد است.

این جا هم مثل رمان «مخمصه» خیلی باید متفرعن و نچسب باشید که کتاب را زمین بگذارید چون رمان با ضرباهنگ درستی، بعد باز شدن یک راز کوچک، یک معمای بزرگ جلوی پایتان می‌گذارد.

رمان از آن جنس رمان‌های با حال و هوای «تا آخر خط باید برای عشق تاخت» است. انصافاً هم شیدایی جیک نسبت به ناتالی (که این هم قابل حدس است نام زنی است که استاد علوم سیاسی عاشق او شده) خوب و قابل باور درآورده. از آن دست شیدایی‌هاست که آدم با خودش می‌گوید آخرش این مرد را بدجور زمین خواهد زد. این که می‌زند یا نه را لو نمی‌دهم. و همین طور نظرم را مورد پایان‌بندی رمان.
از وقتی خواندن رمان‌های جنایی بین قشر فرهیخته‌ی فرنگی کار زشتی تلقی نمی‌شود، قهرمان‌ها و محیط‌های دانشگاهی کم کم مقبول افتاده. چون این طبقه در آن‌ها بازنمایی خودشان را می‌بینند و همذات‌پنداری می‌کنند. نصف بیشتر این رمان هم در دانشگاه می‌گذرد و شخصیت‌های اصلی تقریباً همه دانشگاهی هستند.
در مورد هارلی کوبن می‌گویند که تنها نویسنده‌ای است که هر سه جایزه‌ی معتبر ادبیات جنایی و تریلر یعنی ادگار، آنتونی و شموس را برده. و غبطه‌برانگیز این که گویا شش رمان آخر آقا، پنجاه میلیون نسخه فروخته. خلاصه که این آقا کارش را بلد است و اگر خیلی بی‌حوصله هستید با خیال راحت یکی از تریلرهای ایشان را می‌توانم توصیه کنم.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top