کتاب‌ها معرفی

به چه گناهی؟

بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

در کلِ کتاب، هدف نویسنده بیشتر از تعقیب قاتل، روانکاوی تاثیرات قتل بر شاهدان بوده و خواننده آنقدر که به دنبال پایان سرنوشت شاهدان است به دنبال قاتل و انگیزه ی او از قتل نیست.

تاوان
میناتو کانائه
مترجم: مصطفی رضوی
ناشر: کوله پشتی

مژگان چناری: یک روز تعطیل پنج دختر ده ساله برای بازی به حیاط مدرسه می روند و یکی از آنها در رختکن استخر مدرسه بعد از تجاوز به قتل می‌رسد. مادر مقتول به دنبال به سرانجام نرسیدن پرونده ی قتل از سر استیصال دخترها را به شکل عجیبی تهدید می‌کند و با این تهدید، آینده آنها را دستخوش چالشی بزرگ می‌کند. پانزده سال بعد نویسنده دست در دست خواننده می گذارد و او را به زندگی چهار دختر جوان و زن میانسال می‌برد تا در غالب اثری جنایی _روانشناختی همگام با پیشبرد حل جنایت، نشان دهد چطور بعضی از ما تحت تاثیر بی‌مسئولیتی‌های دیگران، تاوان پس می‌دهیم و از همان ابتدای داستان ذهن خواننده درگیر این سوال می‌شود: به چه گناهی؟

 

تاوان شامل پنج روایت از کسانی است که درگیر ماجرای قتل شده‌اند. داستان با روایت یکی از شاهدین آغاز می شود و در پایان اولین بخش، خواننده متوجه می شود با یک اثر جنایی-روانشناختی روبروست.

نویسنده به بهانه‌ی قتل، نزدیکانِ مقتول و تاثیرات فاجعه بر آنان را مورد روانکاوی قرار می‌دهد . خواننده اینک به خوبی می‌داند در روایت‌های بعدی نیز این احتمال وجود دارد که به همین اندازه یا شاید هم بیشتر عصبانی، خشمگین یا متاثر شود؛با این وجود همچنان باقی روایت‌ها را به بهای کشف واقعیت‌های پنهان در پس آن زخم دنبال می‌کند.

هربار روایت تازه را می‌خوانیم با همان سوال اول مواجه می‌شویم: به چه گناهی؟ و البته که در پایان هر بخش جوابی درخور و تامل‌برانگیز به این سوال داده می‌شود. در واقع رفتار متقابل فرزندان و والدین وقتی از تعادل خارج می‌شود نقش پررنگی در شکل‌گیری داستان دارد. با این توصیفات فضای کتاب به رمان «تمام آنچه هرگز به تو نگفتم از سلست اینگ» بی‌شباهت نیست

در کلِ کتاب، هدف نویسنده بیشتر از تعقیب قاتل، روانکاوی تاثیرات قتل بر شاهدان بوده و خواننده آنقدر که به دنبال پایان سرنوشت شاهدان است به دنبال قاتل و انگیزه ی او از قتل نیست. دقیقاً به همین دلیل پایان بندی کتاب که به ناگاه روی غلتک کشف قاتل افتاده، خارج از تصور و گنجایش اوست و با ضربه‌ای بزرگتر از آنچه در دویست صفحه ی گذشته خوانده روبه‌رو می شود و ناگریز پایان اثر را شگفت‌انگیز می‌بیند. بدیهی ست بیشترین نظراتی که از این کتاب نوشته شده با این جمله به پایان رسیده : «کتابی که هرگز فراموش نخواهیم کرد.»

اما از پایان رمان شگفت‌انگیزتر آن است که بزرگترین تاوان متوجه کسی است که علتِ اصلی عذاب ‌های بقیه بوده و نویسنده با فرجامی که برای او در نظر گرفته، گویی می‌خواهد عدالت زمینی را تا جایی که خدای دنیایش هست، اجرا کند.

به نظرم روی هم رفته نشر کوله پشتی که به خرید حق انتشار کتاب پایبندی جدی نشان داده، با این کتاب به خوبی توانسته با اثری سرگرم کننده که به بینشی جدید منتهی می شود، در محدوده ی سلایق علاقمندان به خود گام بردارد و مخاطبان ژانر جنایی، معمایی و روانشناختی را راضی نگه دارد.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top