کتاب‌ها معرفی

خانواده، جنایت و چیزهای دیگر

بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

در اکثر داستان‌های جوی فیلدینگ، خانواده نقش مهمی بازی می‌کند. محور همه‌ی داستان‌ها حول محوری می‌گردد شامل خانواده و پدر و مادرهای مشکل داری که مسبب زنجیره‌ی مشکلات هستند.

دختر بد
نوشته جوی فیلدینگ
ترجمه شهناز مجیدی
نشر روشا

تکین حمزه‌لو: شاید پیگیری مرتب داستان‌های این نویسنده هفتاد و خرده‌ای ساله امریکایی-کانادایی باعث شده وقت خواندن رمان‌هایش بدانم با چی مواجهه خواهم شد. جوی فیلدینگ نویسنده‌ای است با داستان‌های روانشناختی_جنایی که با اولین کتابش به نام بیگانه ای با من است جای پای خوبی در میان خوانندگان ایرانی باز کرد. بعد از آن «بوسه خداحافظی با مادر»، «ژرفای زندگی» و «تکه‌های گمشده» به سرعت به کتاب‌های پرفروش در زمانی بدل شدند که رمان‌های ایرانی هنوز در بازار ایران پرفروش‌تر بودند. یک علتش شاید این بود که داستان‌های جنایی با زمینه روانشناختی خیلی کم‌تر نوشته یا ترجمه می‌شد.

در اکثر داستان‌های جوی فیلدینگ، خانواده نقش مهمی بازی می‌کند. محور همه‌ی داستان‌ها حول محوری می‌گردد شامل خانواده و پدر و مادرهای مشکل داری که مسبب زنجیره‌ی مشکلات هستند. دوران کودکی قهرمان داستان، زوج‌های مشکل دار یا معضلات جامعه آمریکایی در خلال داستان مثل علایم راهنمایی کنار جاده، خواننده را روی خط درست نگه می دارند و دلایل محکم برای درک فضای داستان به دستش می‌دهند.

در کتاب دختر بد، قهرمان داستان، رابین، روانشناس جوانی است با حملات عصبی ترس. رابین در همان صفحات اول کتاب، با تلفن خواهرش از شهرکوچک زادگاهشان دچار حمله و بهم ریختگی عصبی می‌شود و خواننده از همان ابتدای داستان در جریان ارتباط مشکل دار او و افراد خانواده‌اش قرار می‌گیرد. در حادثه تیراندازی شبانه، پدر، زن پدر و دختر دوازده ساله زن پدرش مجروح می‌شوند. آن‌ها حالا در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ در تنها بیمارستان شهر بستری هستند.

داستان جایی پیچیده‌تر می‌شود که زن پدر رابین که روزگاری دوست صمیمی او و نامزد برادرش بوده از شدت جراحات می‌میرد و دختر دوازده ساله‌اش کسیدی که با تلفن این حمله را به پلیس گزارش داده و مهاجمان به سویش شلیک کرده‌اند به هوش می آید و شرحی از مشخصات قاتلان می‌دهد و …

داستان در حالی که هزارسرنخ گیج کننده به ما می‌دهد ماهرانه به شرح روابط مشکل دار رابین با خواهرش ملانی، برادرش آلک و پدر در کما مانده‌شان گریک می‌پردازد.
شاید نقطه قوت کارهای جوی فیلدینگ همان پرداختن به زمینه روانشناختی جرم و جنایت است تا تمرکز بر حل معمای قتل. در واقع او به چرایی جنایت علاقه بیشتری نشان می‌دهد تا به چگونگی آن. در اکثر کارهایش قهرمان داستان دچار مشکلاتی در کودکی بوده است که بررسی آن در خلال داستان از منظر جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی خالی از لطف نیست.

خواندن دختر بد به هرحال پیشنهاد خوبی است برای جنایی‌خوان‌ها و علاقمندان به این ژانر جذاب که در بطن داستان جنایی به دنبال ریشه‌های روانشناختی بروز فاجعه هم می‌گردند.

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top