اخبار

دور همی جنایی‌خوان‌ها در نشر رود

بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

چه اتفاق خوبی! مدتی است عده‌ای از قصه‌نویس‌های‌مان دور هم جمع شده‌اند و در برهوت نپرداختن داستان‌نویسان ایرانی به ژانرها، جلسه جنایی‌خوانی راه انداخته‌اند.
حالا دومین جلسه جنایی‌خوانی آنها در کافه کتاب نشر رود برگزار شده است.

دور همی جنایی‌خوان‌ها در نشر رود
گزارش خبرگزاری مهر و روزنامه جام‌جم از دومین نشست جنایی‌خوانی

چه اتفاق خوبی! مدتی است عده‌ای از قصه‌نویس‌های‌مان دور هم جمع شده‌اند و در برهوت نپرداختن داستان‌نویسان ایرانی به ژانرها، جلسه جنایی‌خوانی راه انداخته‌اند.
حالا دومین جلسه جنایی‌خوانی آنها در کافه کتاب نشر رود برگزار شده است. آن‌طور که خبرگزاری مهر از این جلسه گزارش داده، محمد حسن شهسواری و مهام میقانی، نویسنده کتاب «در سید خندان کسی را نمی‌کشند» و جمعی از علاقه‌مندان به این ژانر در کافه کتاب نشر رود حاضر شده‌اند و محوریت جلسه، کتاب «بازگشت استاد رقص» نوشته هنینگ مانکل سوئدی با ترجمه جواد ذوالفقاری بوده است.

جلسه با بررسی تاریخ جنایی نویسی از جنایی‌های غیر داستانی در قرن نوزده تا جنایی‌های داستانی اسکاندیناوی و آمریکایی تا شکل گیری کاراگاه‌های ژاپنی و بررسی جنبش نیوگیت آغاز شد که در آن مردمی که توان مالی شرکت در اپراها و تئاترها را نداشتند به دیدن صحنه اعدام در نیوگیت می‌رفتند و برخی شروع به داستان سرایی اعدامی‌ها برای جلب مردم می‌‌کردند.

به دلیل سوئدی بودن نویسنده این موضوع مطرح بود که چرا کشورهای حوزه اسکاندیناوی که اساساً به امنیت معروف هستند، باید رمان جنایی داشته باشند و با نقل قولی از مانکل مبنی بر این که اگر به موضوع کتاب مانند یک ماهی در رودخانه نگاه کنیم که نویسنده آن را صید می‌کند تنها ماهی موجود در رود برای او، موضوع جنایی بوده است. بنابراین مانکل در زیر خاکستر آرامش کشورهای اسکاندیناوی آتش شعله‌ور جنایاتی را می‌دیده که در نتیجه مهاجر پذیری و در عین حال دور کردن آنها از هسته مرکزی شهری صورت می‌گرفت. آنچه در سوئد اتفاق افتاده مواجهه نسل دوم مهاجران و نئونازی‌هایی است ‌که در شکل جنایت در شهرها خود را نشان می‌دهد.

قرابت سرمای پذیرفته شده برای این کشور با ادبیات جنایی موضوع بعدی جلسه بود که بستر حضور کارآگاهی با برخی ویژگی کارآگاه‌های امریکایی را که عبارتند از قلدر بودن، داشتن مشکل اقتصادی، حضور زنی در گذشته آنها، ظهور معشوقی شکست خورده و سیگاری یا الکلی بودن فراهم می‌کند. این کاراگاه، یعنی استفان لیندمان، تنهاست، بدعنق است و به سادگی نمی‌خندد. در نهایت در تحلیل سه بخش و سرآغاز سرانجام کتاب شیوه‌های کشف مساله، نگاه کارآگاه، اصول شروع و پایان فصل بندی کتاب جنایی و دایره درست مجرمین بررسی شد.

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top