کتاب‌ها معرفی

ورود خانم‌ها ممنوع!

بهمن ۱۳, ۱۳۹۷

از «مایکل کرایتون» با رمان «قضیه‌ی آندرومدا» و «تام کلیسی» با رمان بسیار مشهور «شکار اکتبر سرخ» به عنوان پدران این ژانر که بگذریم با غول پرکاری به نام «جیمز رولینز» رو به می‌شویم که تعداد و حجم آثارش آدم را سر ذوق می‌آورد.

«نابودگر»

نوشته‌ی «جیمز رولینز» و «گرنت بلک‌ وود»

ترجمه هادی امینی

نشر: کتابسرای تندیس

محمدحسن شهسواری: در برخی ژانرها به طور کاملاً مشخص جنسیت خوانندگان مهم است. مثلاً رمانس امپراطوری زنان است. هم به عنوان نویسنده و هم خواننده. خواننده‌ی داستان‌های خون‌آشامی هم کمابیش دختران نوجوان هستند. برخی ژانرها هم متعلق به هر دو جنس هستند. مثلاً حماسه‌های فانتزی یا آخرالزمانی. چون هم هیجان و هم عشق را به نهایت دارند. اما برخی ژانرها به شدت مردانه هستند. مثلاً «تکنوتریلرها» که قهرمانش مردی کله‌ خراب و قوی است با یک سری سلاح‌های جدید و خاص که کلی حادثه و هیجان را پشت سر می‌گذارد. چنین قهرمانی نه حوصله و نه وقت عاشق شدن دارد. حتماً البته زنی هست که باید نجات پیدا کند اما عشق ماندگار؟ نه. شرمنده!

از «مایکل کرایتون» با رمان «قضیه‌ی آندرومدا» و «تام کلیسی» با رمان بسیار مشهور «شکار اکتبر سرخ» به عنوان پدران این ژانر که بگذریم با غول پرکاری به نام «جیمز رولینز» رو به می‌شویم که تعداد و حجم آثارش آدم را سر ذوق می‌آورد. معروف‌ترین آثارش در این ژانر مجموعه‌ی سیگما است که تا به حال سیزده جلدش در بلاد فرنگ منتشر شده. انتشارات کتابسرای تندس جلد اول و دوم و سوم این مجموعه به نام «توفان شن» و «نقشه‌ی استخوان‌ها» و «حلقه سیاه» را منتشر کرده که من البته نخوانده‌ام اما می‌دانم خیلی از مجموعه‌ای که می‌خواهم معرفی کنم مشهورتر است.

کتابی که الان می‌خواهم معرفی کنم «نابودگر»* است که رولینز با «گرنت بلک‌وود» نوشته که البته نمی‌دانم چرا ناشر محترم نام نویسنده‌ی دوم را در شناسنامه‌ی کتابش نیاورده. اتفاقاً در این سری هم قهرمان رمان به نام «تاکر وین» با همان نیروی معروف سیگما همکاری می‌کند. اسلحه‌ی خاص تاکر وین یک سلاح جدید و عجیب نیست. او اسلحه‌ای زنده و قدیمی دارد. یک سگ شپرد بلژیکی که واقعاً غیرقابل جایگزین است. رولینز که دامپزشک بوده و بیست سال هم به صورت کاملاً حرفه‌ای مشغول به این کار (جناب آقای نویسنده غارنورد و غواص هم هست) رابطه‌ی مرد و سگش را عالی درآورده. جالب این که گاه پس ذهن سگ هم می‌رود.

حتماً که قهرمان اصلی رمان یک مرد قویِ کم حوصله و پرعضله‌ی درجه یکی است که زیاد اهل حرف زدن نیست. مردی که فقط وقتی از چیزی مطمئن است در موردش حرف می‌زند.

یک تکاور سابق ارتش آمریکا که حالا برای خودش کار می‌کند و مثل همیشه ناخواسته وارد ماجرا می‌شود. تاکر وین از «جک ریچر» جوان‌تر و دقیقاً به همین دلیل خوشبین‌تر است. جک ریچر را که می‌شناسید حتماً؟! یعنی اگر عاشق رمان‌های مردانه هستید باید بشناسید.

ماجراهای رمان «نابودگر» هم مثل رمان‌های مشابه در سرزمین‌های مختلف می‌گذرد که روسیه و آفریقای جنوبی و آمریکا سهم بیشتری در آن دارند. خلاصه اگر مثل من طرفدار دست گرفتن کتابی هستید که در آن یک مردِ نه زیاد باهوش با هدفی در دسترس و انسانی، مردی که البته تیراندازی‌اش هم حرف ندارد و مشت و لگد هم خوب می‌زند، نابودگر می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد. اصلاً چه طور می‌شود رمانی را نخواند که قهرمانش با این جمله معرفی می‌شود: «شغلش محافظت بد در برابر بدتر بود.»
___
*جلد دوم این مجموعه به نام «شاهین جنگی» هم منتشر شده است.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top