اخبار

«چیزهای تیز» در کتابفروشی رود

فروردین ۱۸, ۱۳۹۸

سومین جلسه‌ی جنایی‌خوانی با محوریت ادبیات جنایی پنجشنبه گذشته در کتابفروشی رود برگزار شد. در سومین نشست رمان چیزهای تیز اثر گیلین فیلین مورد بررسی قرار گرفت.

میهمانان سومین جلسه دورهمی جنایی‌خوانی مهدی فیاضی‌کیا، مترجم اثر و امین حسینیون، نویسنده و مترجم بودند.

🔹 در ابتدای جلسه مهدی فیاضی‌کیا شرخ کاملی راجع به داستان، استفاده‌ی نویسنده از بیمای خاص مونش‌هاوزن و همین‌طور حال و هوای رمان داد. در ادامه محمدحسن شهسواری گونه‌ی ادبی رمان را واشکافی نمود و مقایسه‌ای بین این رمان و سایر رمان‌های منتشر شده در ژانر تریلر روانشناختی انجام داد و راجع به ترجمه‌ی این کار گفت: متاسفانه عده زیادی از دوستان حوزه‌ی نشر گمان می‌کنند ترجمه‌ی رمان‌های جنایی راحت و دم دستی است و برای همین مخاطب ایرانی به ندرت با یک ترجمه‌ی پاکیزه از یک اثر جنایی مواجه می‌شود.

 از این منظر «چیزهای تیز» جزء استثنائات است و باید به آقای فیاضی‌کیا به عنوان مترجم آن تبریک گفت که لحن‌ شخصیت‌ها و راوی را آنقدر خوب درآورده که مخاطب حال و هوای کار را از دست ندهد.

🔹در ادامه‌ی جلسه امین حسینیون راجع به این اثر صحبت کرد. او درباره‌ی ساختار این رمان گفت: اگر بخواهم گونه‌ی جنایی را در دو سر طیف آن بسنجم یک سر آن معمایی است شبیه آنچه آگاتا کریستی می‌نوشت و سر دیگرش تریلرهای روانشناختی و این رمان نزدیک به سر دوم است. اگرچه دو فصل اول آن کاملاً کلاسیک شروع می‌شود و مخاطب به این باور می‌رسد که قرار است یک رمان معمایی بخواند اما در ادامه نویسنده با یک چرخش بزرگ فضا را عوض می‌کند و معما در درجه‌ی دوم اهمیت قرار می‌گیرد و تا به انتها هم چندان به آن پرداخته نمی‌شود به شکلی که حتی معمای کار هم به شکل شهودی حل می‌شود و نه با مدارک و استنتاجات مستدل اما وجه دیگر آن که پرداختن به جراحت عمیق راوی در گذشته است بخش اعظم کار را در بر می‌گیرد. در واقع رمان با همین محوریت پیش می‌رود.

 او همچنین شخصیت راوی را زنی متزلزل توصیف کرد با نمونه‌های مشابهش در تریلرهای جنایی که به تازگی مورد اقبال عموم قرار گرفته‌اند وجوه مشترکی دارد اگرچه از نظر عمل داستانی نسبت به آن‌ها فعال‌تر به نظر می‌آید. اما در نهایت نمی‌تواند از ترومایی که در گذشته داشته خلاص شود.

🔹در ادامه‌ی نشست، محمدحسن شهسواری، به مقایسه شخصیت‌های داستان با شخصیت‌های اسطوره‌ای پرداخت و شخصیت‌های داستان را از این منظر تحلیل کرد.

🔹در انتهای نشست حاضران به بحث و گفت‌وگو درباره‌ی رمان پرداختند. گفتنی است نشست‌های جنایی‌خوانی اولین پنج‌شنبه‌ی هرماه در کتابفروشی رود واقع در خیابان کریمخان برگزار می‌شود و ورود برای عموم آزاد است.
چهارمین جلسه این نشست راجع به رمان برزخ بیگناهان خواهد بود که اردیبهشت‌ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top