کتاب‌ها معرفی

یکی از زن‌های درب و داغان این روزها

فروردین ۱۸, ۱۳۹۸

اگر مثل من نتوانید مهمترین برگشتگاه این رمان را حدس بزنید، شدت عاطفه‌‌ی مادرانه‌اش مثل تیری داغ، قلبتان را سورخ می‌کند.

زن پشت پنجره
ای.جی.فین
مترجم: محمد جوادی

محمدحسن شهسواری: رمان «زن پشت پنجره» را بیشتر با «دختری در قطار» مقایسه می‌کنند. شاید چون قهرمان هر دو، زنی معتاد به الکل است. دختری در قطار فروپاشی شخصیت را قوی‌تر نمایش داده اما زن پشت پنجره فرهیختگی بیشتری دارد. شاید چون قهرمان اصلی‌اش میانسال، مادر و دکتر روان‌شناس است. یعنی از سطح بالاتری از سرمایه‌ی فرهنگی برخوردار است.

🔹یک چیز دیگر جذاب رمان دیالوگ‌های معرکه‌ی آن است. گاهی آدم دلج غنج می‌رود از بامزگی‌اش. مثلا با کمی دست کاری این یکی:
– پس تو همان دیوید مشهوری؟
– این را دیگر نمی‌دانم.
– اسم فامیل هم داری؟
– بیشتر آدم‌ها دارند.
– کسی می‌تواند تایید کند شما دیشب در کانکتیکت بودید؟
– خانمی که باهاش بودم.
– که چه کسی باشند؟
– اسم فامیلش را نپرسیدم.
– شماره تلفن دارد؟
– بیشتر مردم دارند. نه؟
من یکی که عاشق دیالوگ‌های این طوری هستم.

🔹رمان در مورد دکتری روانشناس به نام آنا فاکس است که طی حادثه‌ای (که خیلی خیلی به مرور می‌فهمیم چه بوده) خودش را در خانه محصور کرده و همسایه‌ها را با دوربین می‌پاید. و کل ماجرا از همین پاییدن شروع می‌شود.

 

ای.جی.فین ۳۶ سال دارد و قبل از چاپ اولین رمانش (که همین زن پشت پنجره باشد) منتقد ادبی لس‌آنجلس تایمز و واشنگتن پست بوده. (جدا آن‌ها هم منتقد دارند ما هم منتقد داریم) برای همین کتابش پر است از ارجاعات سینمایی و ادبی. و همین گاه رمانش را حوصله سربر می‌کند. هم خوانندگان فارسی و هم خوانندگان گودریز انگلیسی به درستی گله کرده‌اند رمان دیر شروع می‌شود.

 

🔹در خبرها آمده ویراستار نشر، فصل اول کنونی رمان را قبل چاپ به نویسنده پیشنهاد داده. فصل اول فوق‌العاده جذاب است اما بهتان بگویم که فقط جذاب است و تقریباً هیچ ربطی به بقیه‌ی رمان ندارد. دو سه فصل کوتاه بعدی را، نویسنده‌ی جوان و منتقد پیشین ما، افتاده در دام روشنفکربازی. اما بهتان قول می‌دهم اگر علاقه‌مند به شخصیت‌های روان‌پریش و درب و داغان زن هستید، رمان از صفحه‌ی سی و چهل گرم می‌شود.

🔹البته رمان در بلاد فرنگ نقدها و ریویوهای معروفی از جاهای معتبر گرفته. مثلا «جویس کارول اوتس» معروف، نقد کاملاً مثبتی در نیویورکر بر رمان نوشته. برای همین رمان وقتی در سال ۲۰۱۸ منتشر شد توانست رمان خواستگاه (سرچشمه؟ منشا؟) «دن براون» را بعد از سه ما از پرفروش‌های نیویورک‌تایمر به زیر بکشد. گرچه این پرفروشی خیلی دوام نیاورد اما برای نویسنده آمد داشت. چون قرار است فیلمی با بازی «ایمی آدامز»، «جولیان مور» و «گری اولدمن» از آن ساخته شود.
روی هم رفته برای من خواندن زن پشت پنجره با ترجمه‌ی محمد جوادی تجربه‌ی لذت‌بخشی بود.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top