کتاب‌ها معرفی

بدترین قسمت ماجرا

خرداد ۱۳, ۱۳۹۸

در چند دهه‌ی گذشته نویسندگان منطقه‌ی اسکاندیناوی در ژانر جنایی سبکی در رمان و سریال‌سازی به وجود آورده‌اند به نام «نوآرنوردیک». با یک چرخ ساده در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با ویژگی‌های این جریان آشنا شوید.

🔷سکوت قبر
آرنالدور ایندیرادسون
زهرا زارعی
نشر قطره

محمدحسن شهسواری: در عالم نشر ایران، ما پیش از با بزرگانی همچون «استیگ لارسن» (نویسنده‌ی رمان دختری با خالکوبی اژدها با نام اصلی مردانی که از زنان نفرت دارند) «هنینگ مانکل» و «یو نسبو» آشنا شده‌ایم اما این جریان بدون شک به همین نویسندگان ختم نمی‌شود.
ایسلند واقعا کشور عجیبی است. بهشت و جهنم نویسندگان است. در جایی خوانده‌ام یک دهم مردم این کشور کتاب چاپ کرده‌اند. پس هم بهشت است با این همه مردم فرهیخته و هم جهنم است. چون بسیار سخت بتوانی خودت را میان جنگل انبوه نویسندگان نشان دهی. «آرنالدور ایندیرادسون» مشهورترین جنایی‌نویس این کشور کوچک است. باید انصاف به خرج داد و گفت به قدرت سه نویسنده‌ی بزرگی که از آنان نام برده شد نمی‌نویسد اما بدون شک شما را به عنوان یک عاشق نوآرنوردیک ناراضی از سر رمان بلند نمی‌کند.

🔹در رمان «سنگ قبر» مثل هر تریلر روانشناسانه‌ی خوب، گرچه دو سوال قاتل کیست؟ و قتل چگونه اتفاق افتاده؟ حتما مهم است اما تمرکز بر پرسش دیگری است: چرا قتل اتفاق افتاده است؟ برای همین است که در رمان بیشتر به جای آن که پیش برود فرو می‌رود. «کارگاه ارلندور» قهرمان رمان‌های «آرنالدور ایندیرادسون» در این یکی، علاوه بر حل پرونده باید گذشته‌ی خود را نیز به عنوان یک پدر حسابی شخم بزند. و چه دردی در این شخم زدن.

 

🔹در جایی از رمان در مورد دخترش می‌گوید: «وقتی داشتم دنبالش می‌گشتم وارد دنیای عجیبی و غریبش شدم. هیچ وقت حیرتم تمومی نداره از زندگی‌ای که افسارش رو تو دست گرفته. رفتاری که با خودش داره یه جور تجاوزه به خودش. اما این بدترین قسمشت نیست. از کل این ماجراها من بدترین قسمتشم. چون تنها کسی بودم که خانواده‌م رو از خودم مایوس کردم.»

رمان با پیدا شدن اسکلتی در بیرون شهر آغاز می‌شود. زمان قتل حدود جنگ جهانی دوم حدس زده می‌شود. برای همین رمان دارای تضاد غریب دیگری هم هست. گیریم ثابت شود قتلی صورت گرفته و بفهمیم قاتل کیست، تقریبا یقین داریم این قاتل فرضی الان مرده است. پس آیا اصلا ارزشش را دارد پرونده‌ی قتلی باز شود؟ و از آن مهمتر ما به عنوان خواننده ارزشش را دارد داستان را دنبال کنیم؟

🔹قدرت قلم آرنالدور ایندیرادسون نشان می‌دهد ارزشش را دارد دنبالش کنیم. بی‌خود نیست که او این همه جایزه تا به حال نصیب خود کرده است. از جمله جایزه‌ی «آر.بی. ای» که با ۱۲۵ هزار پوند (کمی بیشتر از دو میلیارد تومن) گرانترین جایزه‌ی ادبیات جنایی دنیا است. البته همین رمان سکوت قبر هم در سال انتشارش (۲۰۰۵) جایزه‌ی معتبر دشنه‌ی زرین در انگلستان را از آن خود کرده است.
پس اگر علاقمند به نوآرنوردیک هستید سکوت قبر حتما پیشنهاد خوبی است.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top