کتاب‌ها معرفی

شر در کمین است…

خرداد ۲۱, ۱۳۹۸

مرد گچی سرگذشت چند دوست است در یک دهکده‌ی کوچک واقع در انگلیس و قتلی که حول زندگی آن‌ها می‌چرخد. داستان‌هایی از این دست که محل وقوع جرم در جایی محصور و کوچک است معمولاً بیشتر بستر روایت کارهای اروپایی هستند. در امریکا هم البته چنین رویکردی دستمایه‌ی رمان‌های پرفروشی شده است. از آن جمله رمان چیزهای تیز اثر گیلیان فیلین ولی به نظر می‌رسد این سنت بیشتر مختص داستانگویان اروپایی و به خصوص انگلیسی است.

مرد گچی
اثر جی تئودور
ترجمه نرگس جلالتی
ناشر: کتابسرای تندیس

لاله زارع: داستان با چند سرنخ کاملاً مبهم و ناپیوسته آغاز می‌شود. سرنخ‌هایی درباره‌ی معلمی که او را به نام مرد گچی می‌شناسند، حادثه‌ای که در شهربازی دهکده رخ داده و همین‌طور جنازه‌ی دختری که هیچ‌وقت سرش پیدا نمی‌شود.

📌راوی داستان یکی از بچه‌هایی است که حالا بزرگ شده و زمان حال و گذشته را به شکل موازی روایت می‌کند تا جایی که این دو به هم می‌رسند و گذشته تمام می‌شود تا داستان فقط در زمان حال روایت شود. صحنه‌ها کاملاً مهندسی‌شده به نظر می‌رسند و هر صحنه با یک غافلگیری جذاب به پایان می‌رسد. به این ترتیب تعلیق داستان آنچنان بالاست که مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند. اما غافلگیری‌ها فقط برای ایجاد تعلیق شکل نگرفته‌اند بلکه به ساختن فضای روستا و ارتباطاتی که بین اهالی آن در جریان است نیز کمک شایانی می‌کنند. خواننده از طریق خواندن این رمان جنایی به لایه‌های زیرین یک زندگی سنتی در دهکده‌ای کوچک نیز پی می‌برد. به شایعه‌ها و خرافه‌هایی که منجر به نابودی نیکی‌ها و غلبه‌ی سیاهی‌ها می‌شوند. و در نهایت راوی نشان می‌دهد که ذات شر در نهاد همه حتی بچه‌ها نهفته است فقط کافیست تا به آن اجازه‌ی بیرون آمدن داد.

گره‌گشایی داستان چندان درخشان نیست. مخاطب ممکن است یکی دو صحنه قبل‌تر و یا حتی از میانه‌های داستان آن را حدس زده باشد اما صحنه‌ی پایانی داستان یک غافلگیری اساسی دارد. جایی که مخاطب بالاخره بعد از گره‌گشایی می‌فهمد عاقبتِ سر آن دختر کشته شده به کجا ختم شده است. اگرچه نویسنده سعی کرده از همان ابتدای داستان تمهیداتی برای باورپذیرکردن این صحنه به کار ببرد با این حال ممکن است چندان نتوانید آن را باور کنید.

📌داستان مرد گچی با این تفاسیر فقط یک رمان سرگرم‌کننده نیست که مخاطب را دنبال خودش بکشاند. سرگذشت عده‌ایست که به راحتی می‌توانید با آن‌ها همراه شوید. حال و هوای رمان بیش از هر چیزی مخاطب را درگیر خودش می‌کند و در نهایت نه تنها از خواندنش لذت خواهید برد بلکه می‌توانید حس کنید در آن دهکده‌ی دورافتاده پرسه زده‌اید و سرگذشت آدم‌هایش را تا سه دهه بعدتر دنبال کرده‌اید.

 

برای خواندن مطالب ما می‌توانید به کانال جنایی‌خوانی در تلگرام مراجعه کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top