دوره‌گرد موسیقی

پردگیان باغ سکوت

۶ دی ۱۳۹۵

سرم امشب اگر روی بالش مرگ باشد و بپرسندم که راضی هستم به مردن یا نه، قطعاً می‌گویم بلی. همین که کنسرت پردگیان باغ سکوت کیهان کلهر را دیدم و شنیدم و نوشیدم، بس است. کیست اهل دل و موسیقی، حالا دیگر، که نداند کیهان کلهر چندین گام از «اجرای» موسیقی پیشتر رفته و کنسرتش به هنر نمایشگون (پرفورمنس) می‌ماند. همیشه دوزانو می‌نشیند، ثابت و بی‌جابجایی تا یکی دو ساعتِ تمام، اما همه‌ی وجودش در خدمت «بیان» موسیقی‌ای است که ساخته است. امروزه اگر یک اثر هنری «بیان» متفاوت و بدیعی نداشته باشد، چه دارد برای گفتن! و «بیان هنری» چیزی است که کیهان کلهر در اجرای هر قطعه، فراتر و بیشتر از نت و آرشه و ریتم و ملودی و گردش نغمات و مضراب و… به آن فکر می‌کند و آن را به نمایش می‌گذارد. و کنسرت «پردگیان باغ سکوت» او از بدیع‌ترین «بیان هنری» در اجرای موسیقی برخوردار است.

پردگیان باغ سکوت غافلگیری هم بسیار دارد. از همایون‌نوازی کیهان کلهر تا خواندن خودش با آن صدای کوکِ ناپخته‌ی بکرِ زمزمه‌وارش که: بی تو تنهایی چه سخته… اما غافلگیری اصلی در پایان همین ترانه‌ی محزونِ کُند است که رخ می‌دهد: با معاشقه‌ی متفاوت نوید افقه با تنبکش، که مو به تن سیخ می‌کند و اشک به چشم می‌آورد.

ترانه‌ای که کلهر با هم‌نوازی سنتور علی بهرامی‌فرد و تار هادی آذرپیرا می‌خواند، بس محزون است و کشدار و آرام و پرسوز٫ اما نوید افقه ناگهان برمی‌آشوبد و آشفتگیِ پنهان در پسِ این اندوهناکی را پرشتاب و کوبنده فریاد می‌کند. صحنه آشوب می‌شود. نوید افقه فقط توانایی خارق‌العاده‌اش در تنبک‌نوازی را به رخ نمی‌کشد؛ ندای درون این ترانه را برمی‌کشد. ندایی که به‌ظاهر در تضاد است با آن‌چه زمزمه می‌شود. هم در کوبندگی و هم در ضرباهنگ. و درست در همین نقطه‌ی متناقضِ نمایشگون است که جنبه‌ی رواییِ موسیقی کیهان کلهر با «بیانی» بسیار بدیع و متفاوت و فراتر از موسیقی مدرن‌شده‌ی سنتی امروز گوش و هوش مخاطب را می‌رباید و اعجاز کیهان کلهر و گروهش در پردگیان باغ سکوت به کمال می‌رسد.

امشب اگر بمیرم، رستگار و آرام و شادمان و با چشم‌هایی هنوز خیس می‌میرم.
رضا شکراللهی، ۴ دی ۹۵

پردگیان باغ سکوت

 

برنامه‌ی کنسرت‌های کیهان کلهر به نقل از کانال او در تلگرام:

کیهان کلهر روزهای آینده در شهرهای ساری و گنبدکاووس کنسرت خواهد داد و سپس بار دیگر به تهران باز می‌گردد تا این بار در چهار شب (۱۴، ۱۵ ، ۱۷ و ۱۸ دی‌ماه) روی سن تالار وحدت حاضر شود. بعد از کنسرت تهران او بار دیگر به شهرهای مختلف ایران سفر می‌کند و در کرمانشاه، همدان، ایلام، سنندج، کرمان، زاهدان، بیرجند، تربت حیدریه، شیراز، اهواز، خرمشهر و اصفهان کنسرت‌هایی را برگزار می‌کند. کنسرت‌های زاهدان، تربت حیدریه و خرمشهر به صورت رایگان برگزار خواهد شد. هدف اصلی از برگزاری این کنسرت‌ها، علاوه بر ترویج موسیقی سنتی و اصیل ایرانی، حمایت از علاقمندان موسیقی در مناطق محروم ایران است. این مجموعه کنسرت‌ها از اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده است، و تا اواسط بهمن ماه ادامه خواهد داشت. در کنار کیهان کلهر در مقام آهنگساز و نوازنده، نوید افقه (تنبک)، هادی آذرپیرا (تار) و علی بهرامی‌فرد (سنتور) نیز می‌نوازند.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top