روزانه

اولین مسابقه نویسندگی برای وب: وقت نوشتنه… وقت سفر کردن

۲۴ بهمن ۱۳۹۵
مسابقه‌ی نویسندگی موضوع آزاد

چرا نوشتن؟ چرا نوشتن در اینترنت؟

بعضی‌ها می‌گویند دوران نوشتن به سر رسیده. دیگر هیچکس کتاب نمی‌خواند، روزنامه‌ها نمی‌فروشند، بچه‌ها به جای مطالعه با تبلت‌هایشان بازی می‌کنند و… . اما کسی نمی‌گوید که خواهی‌نخواهی همه‌مان نویسنده شد‌ه‌ایم. در چت‌هایمان مدام با همدیگر ارتباطات متنی برقرار می‌کنیم، در شبکه‌های اجتماعی محتوا‌محور عضو می‌شویم و هر روز به وبلاگ‌های مورد علاقه‌مان سر می‌زنیم. در دنیای امروز، ما بیشتر از همیشه به کلمات وابسته‌ایم. طوری که همه‌ی مشاغل خرد و کلان برای بقا مجبور شده‌اند به اینترنت و وبلاگ‌ و شبکه‌های اجتماعی روی بیاورند. انگار که در عصر جدید اقتصاد، کلمات، واحد پول جدید شده‌اند و  ارزش هر چیز را در دنیای دیجیتال معلوم می‌کنند.

پس نوشتن بیشتر از همیشه اهمیت پیدا کرده. چون نوشته‌ها هستند که به شخص شما و به برندتان در دنیای اینترنت هویت می‌بخشند. مردم در مواجهه با همین کلمات تصمیم می‌گیرند که شما تا چه حد باهوش هستید یا احیانا چقدر ساده و صمیمی یا جدی و صادق به نظر می‌آیید. همین کلمات اگر درست استفاده نشوند هوشمندانه‌ترین ایده‌ها را  احمقانه جلوه می‌دهند و  جذاب‌ترین چیزها را تکراری و خسته‌کننده معرفی می‌کنند.

دنیای امروز بیشتر از همیشه به نویسنده نیاز دارد چون کم‌هوش‌ترین تاجران هم فهمیده‌اند که به جای سایت‌هایی که فلش‌باران شده‌اند و تندتند چشمک می‌زنند،  به سایت‌هایی نیاز داریم که محتوای خوب عرضه می‌کنند. در واقع به نویسنده‌هایی نیاز داریم که می‌توانند خودشان را با این دنیای جدید هماهنگ کنند.

به قول بنجامین فرانکلین: یا چیزی بنویسید که ارزش خواندن داشته باشد یا کاری بکنید که ارزش نوشتن داشته باشد.


شاید شروع یک مسیر تازه برای شما

آمار نشان داده که خواندن از روی مانیتور، ۲۵ درصد از خواندن از روی کاغذ کندتر است و رزولوشن اغلب صفحات کامیپوتری در حدود یک دهم رزولوشن کاغذهایی‌ست که چشم‌مان به خواندنشان عادت کرده. حتی نوع مطالعه‌ی مخاطب اینترنتی هم با مطالعه‌ی یک مخاطب عادی فرق دارد. مخاطب اینترنتی عادت دارد که به جای خواندن  نوشته را اسکن کند و اگر در نگاه اول چیزی از کلیت ماجرا دستگیرش نشود دوباره به سرچ کردن خودش ادامه می‌دهد. چنین مخاطبی منفعل نیست و اگر قرار باشد نوشته‌ی شما را بخواند، اصلا بعید نیست که به دقت تک تک ادعاهای شما را بررسی کند.

ولی با این همه «نوشتن برای وب» چندان هم با «نوشتن‌های قدیمی»، متفاوت نیست. اصل ماجرا همان است. هنوز باید طوری بنویسیم که مخاطب از نوشته‌ی ما خسته نشود و تا آخر همراهمان بماند تا پیامی که می‌خواستیم به طرز موثری منتقل شود.  پس بیشتر از اینکه موضوع نوشته‌ی ما اهمیت داشته باشد، توانایی و تکنیک ما در همراه کردن مخاطب مهم است. این که بسته به موضوع نوشته‌مان استایل، لحن و صدایی را انتخاب کنیم که مخاطب‌مان دوست دارد بخواند.

بر همین اساس ما به همراهی و همدلی جمعی از  ژورنالیست‌ها و نویسندگان حرفه‌ای (سیامک رحمانی، عرفان خسروی، اکبر هاشمی، شیوا مقانلو و سروش روحبخش)، مسابقه نویسندگی با موضوع‌آزاد برگزار کرده‌ایم تا استعدادهای جدید برای نویسندگی در وب را شناسایی کنیم و انگیزه‌ای باشیم برای بیشتر جدی گرفتن تالیف و محتواسازی. داوران این مسابقه نویسندگی آثار ارسالی را بر اساس جذابیت انتشار در بستر وب داوری خواهند کرد (جزئیات معیارهای داوری را بخوانید) و ما به همراهی حامیان‌مان با اهدای جوایز مختلف از صاحبان تمامی آثار برگزیده در این مسابقه نویسندگی تقدیر خواهیم کرد:

ـ نویسنده‌ی اثر برگزیده‌ی نهایی، از طرف گروه گردشگری مارکوپولو یک تور لوکس ایرانگردی هدیه می‌گیرد.
ـ آثار شرکت‌کنندگان محصل و دانشجو در بخش جنبی جایزه به عنوان «استعداد برتر» هم داوری خواهد شد که برنده‌ی این بخش نیز از طرف بازارچه‌ی نور یک نیم‌سکه‌بهار آزادی هدیه خواهد گرفت.
ـ اپلیکیشن فیدیبو نیز به نویسند‌ه‌ی اثر برگزیده و نویسندگان ده اثر منتخب کارت خرید کتاب الکترونیک اهدا خواهد کرد.

اگر نوشتن یکی از  آن‌چیزهاست که حس می‌کنید همیشه برایتان مهم بوده، این مسابقه نویسندگی ممکن است همان مسیر رشدی باشد که همیشه منتظرش بودید.

لازم است ذکر کنیم که کلیه علاقه‌مندان و فارسی زبانان از کشورهای همسایه و دیگر کشورها نیز می‌توانند در این مسابقه نویسندگی شرکت کنند.

مهلت ارسال آثار: تا آخر اسفند ۱۳۹۵
اعلام و انتشار آثار منتخب: فروردین ۱۳۹۶
معرفی برگزیده‌ی نهایی: اردیبهشت ۱۳۹۶

سفر نویسندگی خود را با عضویت در کانال اطلاع‌رسانی این مسابقه شروع کنید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top