خبر و گزارش کتاب‌گرد

روزگار لاف‌زدنِ کتابخوان‌ها رو به پایان است؟

۲۲ تیر ۱۳۹۴

حبیب حسینی‌فرد: در تاریخ نشر کتاب، همیشه این یک معما بوده که آیا پرفروش‌ها به‌راستی خوانده هم شده‌اند یا بیشتر زینت قفسه‌های کتابخانه‌ها شده‌اند و مایه‌ای برای فخرفروشی و پزدادن فرهنگی که بعله، من هم این کتاب (یا این همه کتاب) را خوانده‌ام.

در سال‌های آتی اگر ای‌بوک‌ کم و بیش عرصه را از کتاب چاپی بگیرد و آمازون و اقتدار آن در بازار، بیش از پیش بر جهان کتاب هم مسلط شود، دست‌کم از دو جهت شاید حسن باشد: شفافیت در خوانده‌شدنِ واقعی کتاب‌های خریده‌شده و بسته‌شدن راه فخرفروشی و پز دادن.

از اول ماه جاری میلادی (جولای)، آمازون پرداخت به نویسندگان کتاب‌ها را بر اساس صفحاتی که از کتاب آن‌ها خوانده شده انجام می‌دهد. البته این سیستم ابتدا بر کتاب‌های قرض‌ گرفته شده روی دستگاه‌های کتابخوان‌ِ خود آمازون (کیندل) و در مورد نویسندگانی اعمال می‌شود که خودْ ناشر کتاب‌شان هستند.

آمازون البته صرفاً صفحات خوانده‌‌‌شده را مبنا قرار نمی‌دهد، بل‌که مدت زمانی که خواننده در هر صفحه صرف کرده نیز ملاک قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، تورق سطحیِ کتاب به منزله‌ی خواندن آن حساب نمی‌شود که نتیجه‌اش صرفاً این نیست که پولی به نویسنده تعلق نمی‌گیرد، بل‌که لاف و گزاف احتمالی خوانندگان در مورد خواندن این یا آن کتاب که روزی در سیستم آمازون قرض گرفته یا خریده‌اند با یک رجوع ساده به آرشیو آمازون برملا می‌شود. آیا روزگار لاف‌زدن در عرصه کتابخوانی رو به پایان است؟

پ.ن
دیجیتال‌شدن کتاب فواید بسیاری دارد، ولی با انحصار شرکت‌هایی مانند آمازون در این عرصه، جنبه‌ی تجاری کتاب در حال غلبه کردنِ بیش از پیش بر جنبه‌ی فرهنگی آن است. همین حالا هم آمازون و هم‌سنخ‌ها با تمرکز بر زمانی که خواننده در یک صفحه صرف می‌کند یا جاهایی را که علامت می‌زند، سعی می‌کنند علائق پنهان و آشکار او را بشناسند، که هم ناقض حریم خصوصی او ست و هم با اتکا به این داده‌ها دوباره محصولات مشابه را مستقیم و غیرمستقیم، چپ و راست در برابر او می‌گذارند تا به خرید تشویق شود. آمازون جاهایی از کتاب‌ها را هم که مورد علاقه‌ی بیش از سه خواننده واقع شده باشد، بدون اطلاع آن‌ها برمی‌گیرد و از آن دستمایه‌ی تبلیغی می‌سازد. سوداگریِ متکی بر دیجیتالیسم، زیان و ضررش هم کم نیست.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

۲ نظر

  • Reply روزگار لاف‌زدنِ کتاب خوان‌ها رو به پایان است؟ / یادداشتی از حبیب حسینی فرد - پاراگراف ۱۶ مهر ۱۳۹۴

    […] – حبیب حسینی‌فرد:  در تاریخ نشر کتاب، همیشه این یک معما بوده که آیا […]

  • Reply امید ۲۶ بهمن ۱۳۹۵

    من کتاب های زیادی را خوندم که بعد از چند فصل و یا حتی چند صفحه احساس کردم ادامه دادنش وقت تلف کردنه، اما کتاب قطعا سطل زباله نمی اندازم، داشتن کتابخانه بهترین آرایش یک خانه است هر چند اگر چندتایی هم نخونده مونده باشه. کتاب فقط کلمات و جملات نیست، کتاب باید چاپ تمییز و صحافی زیبا داشته باشه که متاسفانه بازار نشر کمترین اهمیتی به این موضوع میده، خیلی از کتاب هایی که استاندارد چاپ شده را من در رده بندی کتب نفیس!! دیدم که باعث تعجبه.
    یکی از بی علاقگی عموم به کتاب بد سلیقگی در چاپ کتابه

  • شما هم نظرتان را بنویسید

    Back to Top