خوابگرد

از خوابگردِ اسب‌سوار به خوابگرد ماشین‌سوار

اولین بار که شلوار جین پوشیدم، ۲۳ سال پیش بود. جوان بودم. سخت راه می‌رفتم، انگار که سنگ بسته باشند به پاهایم. بدترش این بود که خیال می‌کردم همه نگاهم می‌کنند. سرم را پایین گرفتم و موزاییک‌ها و کاشی‌های پیاده‌رو را شمردم و دراز دراز رفتم تا رادیو. گذر از شلوار پارچه‌ای به شلوار جین از سخت‌ترین کارهای عمرم بود، اما چاره‌ای نبود. مثل حالا که بعد از حدود ۱۲ سال، لباس قدیمی را به اجبار از تنِ خوابگرد کنده‌ام و رخت وُردپرس به آن پوشانده‌ام. یا بهتر است بگویم اسبش را داده‌ام و برایش ماشین گرفته‌ام. سختم است. پیاده شدن از اسب و سوار ماشین شدن به این راحتی نیست. خیلی که مقاومت کردم، فقط توانستم به احترام خودِ خوابگرد و خوانندگان و دوستارانِ قدیمی آن، حال و هوای ظاهری و وبلاگی‌اش را تا حد ممکن حفظ کنم.

قالب و سیستم قبلی را که در زمان خودش به اسبی خوش‌قامت و پیشتاز می‌مانست و نامش هم «اسپ‌سوار» بود، مدیون دوستانم نوید خادم و دامون مقصودی بودم و آیدین نصیری. از بدبختی‌هایم است که دامون و آیدین را مهاجرت‌های ناگزیرِ این روزگار از من گرفت، اما از خوش‌اقبالی من است که نوید خادم هنوز هم مدیر فنی خوابگرد است و هنوز هم مهربان‌ترین یاور آن. خوابگردِ امروز را در برنامه‌نویسی و بازطراحی، مدیون دوستانم جاویدان و شاهین کاظمی هستم که بیش از یک ماه است روی آن کار می‌کنند و هنوز هم از خرده‌فرمایش‌های من خلاص نشده‌اند.

حالا این شما و این خوابگرد جدید. بفرمایید تا سرد نشده. البته ممکن است تا مدتی در گوشه و کنار سایت به چیزهایی بر بخورید که درست کار نکند یا اصلاً کار نکند. تلاش می‌کنیم این اشکالات و کاستی‌ها را به مرور برطرف کنیم، ضمن آن‌که کار انتقال بایگانی عظیم خوابگرد هنوز مانده و امکانات و تغییرات جزئیِ دیگری نیز در راه است.

در خوابگرد جدید، نام خودم را از زیر عنوانِ سایت برداشته‌ام تا جا برای دیگران بازتر شود. راستش مدت‌ها ست به این اعتقاد رسیده‌ام که خوابگرد فقط از آنِ من نیست. اعتبار خوابگرد شمایید. بهترین یاریگر آن نیز شما. تقاضا دارم هم‌چنان پشتیبانِ آن باشید. چگونه؟

ـ مهم‌تر از همه، با بازدیدِ همیشگی از آن
ـ با اشتراکِ فید آن
ـ با عضوشدن در خبرنامه‌ی آن
ـ با لینک دادن به آن در وبلاگ‌ها و وب‌سایت‌هایتان
ـ با پیوستن به صفحه‌های خوابگرد در شبکه‌های اجتماعی
ـ و با هم‌رسانی مطالب آن در شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها و با آن‌ها روزگار می‌گذرانید
ـ سرآخر هم اگر هم حوصله داشتید، با نظر دادن پای مطالب

و کاری که من در مقابل می‌توانم و باید بکنم جز این نیست که خوابگرد را هماره به‌روز نگه دارم؛ چه در مطالب، چه در لینکده و چه در شبکه‌های اجتماعی. اما فراموش نکنید که هیچ ابزار و روشی، جای مراجعه به خودِ سایت را نمی‌گیرد. برای من یکی که این طور است. من هم فراموش نمی‌کنم که باید جوری خوابگرد را اداره کنم که هیچ مراجعی هیچ‌گاه دستِ خالی برنگردد؛ حتا اگر به قدرِ برگرفتنِ یک لینک باشد از لینکده. راستی، اگر مشترک فید خوابگرد هستید، تا فرصت کنیم آن را برای مشترکان قدیمی اصلاح کنیم، آدرس فید جدید را بردارید. حالا دیگر سوار شوید، ماشین خوابگرد آماده است.

ـ آدرس جدید فید خوابگرد ±
ـ فیسبوک خوابگرد ±
ـ خوابگرد در گوگل‌پلاس  ±
ـ توئیتر خوابگرد ±
ـ اینستاگرام خوابگرد ±