خوابگرد قدیم

و اینک، جایز‌ی کتاب سال «اکنون»

۱۳ تیر ۱۳۹۴

دهه‌ی اخیر، نه فقط دهه‌ی رکود اقتصادی و بحران‌های سیاسی که دهه‌ی افول و رکود و تعطیل جوایز ادبی هم بوده است. پیشتر هم گفته‌ام که معتقدم دلیلش نه فقط فشارهای رسمی و غیررسمی به جوایز مستقل که حاشیه‌پردازی‌های گاه غیراخلاقی حاکم بر فضای ادبیات داستانی معاصر و سوراخ‌دعا‌گم‌کردگی‌های برخی اهل قلم نیز بوده است. در این زمینِ مین‌گذاری‌شده و پر چاله و چوله‌ی قلم‌شکن، حالا قرار است یک جایزه‌ی مستقل جدید برگزار شود، با این امتیاز اثرگذار بر روند و چگونگی برگزاری آن که این جایزه در سایه‌ی یک انجمن ادبیِ نوپدید برگزار خواهد شد: انجمن رمان ۵۱. متن فراخوان نخستین دوره‌ی جایزه‌ی ادبی «اکنون» را بخوانید: [ادامــه]

بیش از یک سال از تشکیل انجمن رمان ۵۱  و تجربه‌ موفق راه‌اندازی پایگاه اینترنتی انجمن و انتشار بیست پرونده برای رمان‌های معاصر داخلی و خارجی، منجر به تاسیس این جایزه ادبی به منظور ایجاد تحرک بیشتر در فضای رمان نویسی کشور شد. این جایزه به رمان‌های منتشر شده در سال ۱۳۹۳ که یکی از ناشران داخلی آن را منتشر کرده‌اند اهدا می‌شود.

مبلغ جایزه‌ی رمان برتر، ۳ میلیون تومان است. تنها شرط ورود رمان در روند داوری جایزه‌ی ادبی اکنون، ارسال سه نسخه از اثر به دبیرخانه‌ جایزه است. نویسندگان و ناشران  در صورت تمایل به شرکت در جایزه می‌توانند به لیست آثارِ در دستِ بررسی دبیرخانه واقع در پایگاه اینترنتی انجمن رمان ۵۱ مراجعه کنند و اگر رمان مورد نظرشان در لیست وجود نداشت، سه نسخه از اثر را به نشانی  کرج، مهرشهر،  دفتر پستی ارم،  صندوق پستی ۱۸۱-۳۱۸۷۵ ارسال کنند و  سپس ارسال اثر را از طریق ایمیل [email protected]  اعلام کنند.

تاکنون ناشرانی چون آموت، افق، ثالث، چشمه، شهرستان ادب، ققنوس، مروارید، نگاه، نیستان و هیلا در جایزه شرکت کرده‌اند. زمان نهایی ارسال آثار برای ورود به روند داوری ۳۱ مرداد سال جاری است. تمام مراحل داوری جایزه‌‌ی «اکنون» را اعضای انجمن بر عهده دارند و هر رمان حداقل توسط سه نفر از اعضای این انجمن برای داوری قرائت خواهد شد. هم‌چنین داوری آثاری از اعضای انجمن که در سال ۹۳ رمان منتشر کرده‌اند، به داورانی خارج از انجمن واگذار شده است.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top