خوابگرد

ادبیات عامه‌پسند به روایتِِ محمدحسن شهسواری

در گفت‌وگو با مجله‌ی «انشا و نویسندگی»
ژانرها، مثل علمی‌ـ‌تخیلی، پلیسی، معمایی و جنایی، نیاز دارند در جامعه‌ای شکل بگیرند که عقل در آن اهمیت دارد، چون در آن‌ها پلات خیلی مهم است. در جامعه‌ی شرقی مثل ایران که همین‌طوری در روابط عامه، عقل زیر سؤال است، خب معلوم است شکل نمی‌گیرد. شعر بزرگ‌ترین شاعران‌مان را بخوانید، می‌بینید که سرتاسر آن ناسزا به عقل است. بنابراین این‌جا ست که ملودرام و یکی از مشخص‌ترین وجوهش تصادف، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند و آن ژانرها اساساً شکل نمی‌گیرد. در یک مصاحبه‌ی دیگر هم این را تعریف کرده‌ام؛ ما یک صاحبخانه‌ای داشتیم که رئیس دایره‌ی قتل تهران بود و ایشان می‌گفت ما اصلاً قتل سازمان‌یافته نداریم و قتل‌ها یا ناموسی است که فرد خود را معرفی می‌کند و یا در دعوا شکل می‌گیرد که همه قاتل را دیده‌اند. برای همین من فکر می‌کنم ملودرام در ایران خوب جا می‌افتد. در سینما هم حتا بهترین کارگردان‌ها ملودرام می‌سازند. [متن کامل گفت‌وگو]