خوابگرد قدیم

رونمایی از کتاب «از کجا تا کجا»

۲۶ خرداد ۱۳۹۳

رضا شکراللهیایسنا: آیین رونمایی از مجموعه داستان «از کجا تا کجا» با حضور جمعی از نویسندگان و علاقه‌مندان ادبیات داستانی در خانه‌ی فرهنگ گیلان برگزار شد.

به گزارش بخش ادبیات و نشر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ابتدای مراسم رونمایی از مجموعه داستان «از کجا تا کجا» نوشته‌ی لاله فقیهی که نهمین کتاب از سری کتاب‌های «عصر چهارشنبه‌ی ما» است، ابتدا نویسنده یکی از داستان‌های مجموعه را برای حاضران خواند، سپس دو قطعه‌ی فلامنکو با گیتار اجرا شد.

در ادامه‌ی مراسم، رضا شکراللهی در زمینه‌ی «زبان در روایت و روایت در زبان» به سخنرانی پرداخت و با اشاره به دو روش تاریخی محاکاتی و نقالی، تأثیر این دو رویکرد بر زبان در روایت داستانی را تشریح کرد.

این ویراستار ادبیات داستانی و منتقد ادبی در ادامه به تفکیک داستان از متن به عنوان دو جزء اساسی هر روایت داستانی اشاره کرد و با پیوند زدن آن به مبحث زبان گفتار و نوشتار، به جدل‌هایی پرداخت که در این زمینه وجود دارد و به طور خاص بر نثر و به طور کلی زبان نویسندگان هر دوره اثر می‌گذارد.

شکراللهی درباره‌ی کتاب «از کجا تا کجا» نیز با اشاره به قدرت نویسنده در فن قصه‌گویی، به موضوع زاویه دید زنانه در داستان‌های لیلا فقیهی پرداخت و در پایان از انفعال و تسلیم همه‌ی راوی‌ها در برابر روایت غالب مردانه‌ی جامعه‌ی پیرامون راوی انتقاد کرد.

پیش‌تر هشت مجموعه‌ داستان از سری کتاب‌های «عصر چهارشنبه‌ی ما» که زیر نظر کیهان خانجانی ‌گردآوری می‌شوند به چاپ رسیده بود. سری جدید این کتاب‌ها از این پس توسط نشر به‌نگار منتشر می‌شود که مجموعه‌ی «از کجا تا کجا» نخستین آن‌هاست. [منبع +]

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top