خوابگرد قدیم

عطار و فلسفه به روایت دکتر دادبه

۱۹ مرداد ۱۳۹۱

چگونگی نگاه عطار به‌جهان هستی و مواجهه‌ی او با فلسفه از مباحث کلیدی عطار‌پژوهان است. وقتی عطار از شعر حرف می‌زند، می‌گوید شعر آن شعری است که حکمت در آن باشد و هنگامی هم که می‌خواهد از شاعران اهل حکمت نمونه بیاورد، نام فردوسی را می‌برد. سوال این‌جاست که حکمت عطار چه ویژگی‌هایی دارد؟


سی‌امین مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ی عطار به بررسی حکمت عطار اختصاص دارد که با سخنرانی دکتر اصغر دادبه، در روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ساعت ۱۶:۳۰ در مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهیدبهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود. ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

۱ نظر

  • Reply لی لی ۲۳ دی ۱۳۹۹

    با عرض سلام و تقدیم احترام
    آیا فرزانگان و فرهیختگان در میدان های شعر و عرفان و حکمت توانسته اند که به این حقیقت بنیادی دست یابند که انسان تنها دارای یک سرنوشت جنسی و عشقی نبوده بلکه پنج نوع؟ به عنوان مثال یک مرد و یک زن بطور جاودانه مرد و زن باقی نخواهند ماند بلکه براساس اصل دیالکتیکی تبدیل ضدین، بهم دیگر تبدیل خواهند شد. البته جای هیچگونه نگرانی نیست. زمان و مکان این استحاله و تبدیل در عالم شهود بعدی می باشد که بر اثر وقوع مه بانگ بعدی از نو آفریده خواهد شد. مرتبه دوم وجودی یک مرد یک زن و مرتبه دوم وجودی یک زن یک مرد می باشد. انسان بطور کلی دارای هفت مرتبه وجودی می باشد و هرکدام از این مراتب هفتگانه در یک نظم و سامان طبیعی و کیهانی و در زیر سقف یک آسمان و بر روی یک زمین ویژه و خاص خویش به ظهور می رسند و تجربه میگردند. متعاقب آن انسان دارای هفت حیات می باشد. هرکدام از نظم و سامان های کیهانی و آسمان ها و زمین های هفتگانه و بهمراه آنها هرکدام از مراتب وجودی و حیات های هفت گانه پشت سر هم با یک نظم و ترتیب خارالقعاده و شگفت انگیز در چهارچوب طرح مطلق خلقت و آفرینش همراه با وقوع مه بانگ های متوالی بر اثر نوسانات انبساط و انقباض کیهانی به ظهور می رسند. وقوع مه بانگ های متوالی بطور تصادفی و اتفاقی و بدون هدف و معنا و خود بخودی صورت نمی پذیرند بلکه به امر خداوند متعال. لذا هفت شهر عشق و وادی های هفتگانه از این طریق قابل درک اند و نه از طریق منازل احساس و افکار و خیال و اوهام و دل و جان.

  • شما هم نظرتان را بنویسید

    Back to Top