خوابگرد قدیم

شرح غزلیات سعدی

۵ اسفند ۱۳۹۰

به تازگی «شرح غزلیات سعدی» نوشته‌ی دکتر فرح نیازکار به همت انتشارات هرمس منتشر شده است. این کتاب دربرگیرنده دو بخش اساسی است که در فصل نخست محوری‌تری مبانی مشترک در غزل‌های سعدی که دربرگیرنده مقولاتی همچون عشق؛ حالات و ویژگی‌های آن، عقل و عشق و رابطه آن دو و نیز دیدگاه سعدی نسبت به این مقوله، نظربازی و جمال‌پرستی سعدی و سماع از دیدگاه سعدی  و…  و نیز ویژگی‌های زبانی سعدی در غزل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در فصل دوم نیز تحلیل و شرح محتوایی کلیه غزلیات سعدی با مقابله‌ی نسخه‌های تصحیح‌شده‌ی محمدعلی فروغی، حبیب یغمایی و غلامحسین یوسفی سعدی برای رفع دشواری‌ها صورت گرفته است.

در شرح‌هایی که پیش از این بر غزلیات سعدی نگاشته شده، بسیاری از دشواری‌ها و نیز شاخص اندیشه‌های سعدی ـ که هدف اصلی شرح است ـ مورد بررسی قرار نگرفته‌است. نیز بهره‌مندی شاعران و نویسندگان از آثار یکدیگر و میزان تأثیرپذیری آنان نکته در خور توجهی است که در این شرح به ضرورت به بهره‌مندی سعدی از آثار بزرگانی چون غزالی‏، روزبهان، نظامی و دیگران، بهره‌مندی شاعران دیگر از آثار سعدی همچون حافظ، خواجوی کرمانی، جامی و دیگران پرداخته شده است. همچنین در هیچ یک از این شرح‌ها، به مقالاتی که تاکنون درباره غزلیات سعدی نگاشته شده و در آنها به تصحیح ضبط نادرست کلمه و یا شرح معنای واژه، عبارت، بیت و یا غزلی از غزلیات سعدی پرداخته شده است، هیچ گونه اشاره و یا ارجاعی نشده، که در این شرح بدان پرداخته شده است.

نشست هفتگی شهر کتاب در روز سه‌شنبه نهم اسفند ساعت ۱۶:۳۰ به نقد و بررسی «شرح غزلیات سعدی» اختصاص دارد که با حضور دکتر اصغر دادبه، دکتر نسرین فقیه‌ملک‌مرزبان، کوروش کمالی‌سروستانی و دکتر فرح نیازکار در مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top