خوابگرد قدیم

دوره‌ی آموزشی فلسفه‌ی هنر

۲۶ آذر ۱۳۹۰

دوره‌ی آموزشی «فلسفه‌ی هنر» با تدریس دکتر مسعود علیا در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار می‌شود. این دوره‌ی آموزشی در سه بخش برگزار می‌شود: بخش نخست ناظر به «مبانی و اصطلاح‌شناسی» است و در آن مفاهیم کلیدی فلسفه‌ی هنر (تخنه، میمسیس، پوئسیس، استتیک و هنر زیبا) در بستر توصیف وجوه تمایز نگرش مدرن و نگرش پیشامدرن به هنر و زیبایی واکاوی می‌شود.

بخش دوم به پار‌ه‌ای از مهم‌ترین «نظریه‌های هنر» می‌پردازد. به این منظور پس از طرح و بررسی دیدگاه‌های گوناگون درباره‌ی امکان یا عدم‌ امکان تعریف هنر و ضرورت یا عدم ضرورت این کار، با نظر به رویکردهای ذات‌گرایانه و ذات‌ستیزانه، نظریه‌های بیان‌گرایی زیبایی‌شناختی، نظریه‌ی نهادی هنر، نظریه‌ی میمسیس، نظریه‌ی فرم معنادار ونظریه‌ی بازی نقد و بررسی می‌شود.

بخش سوم به «هستی‌شناسی هنر» اختصاص دارد. در این بخش درباره‌ی مهم‌ترین مسائل و مباحث ناظر به شأن وجودی آثار و قالب‌های هنری در متن دیدگاه‌های ایدئالیستی، پدیدارشناختی و تحلیلی و با نظر به آرای فیلسوفانی چون کالینگوود، اینگاردن، گادامر، هایدگر، دوفرن، مرلوپونتی، ولهایم و …بحث می‌شود.

 این دوره‌ی آموزشی در ده جلسه روزهای سه‌شنبه ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار می‌شود. آغاز آن ۲۰ دی ۱۳۹۰ است و علاقه‌مندان برای ثبت‌نام، تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ است.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top