خوابگرد قدیم

دوره‌های آموزشی جدید دکتر نجومیان در شهر کتاب

۵ اردیبهشت ۱۳۸۹

نقد جامعه‌شناختی و مطالعات فرهنگی در هنر و ادبیات
زمان: دو‌شنبه‌ها ساعت ۱۴-۱۶
طول دوره: ۱۵ هفته
شروع دوره: ۳ خرداد
در این دوره به یکی از دیرینه‌ترین رویکردهای نقد در حوزه هنر و ادبیات می‌پردازیم. پیش‌فرض این دوره این است که آن‌چه امروز با عنوان «مطالعات فرهنگی» از آن یاد می‌کنیم ریشه در نقد جامعه‌شناسی سنتی دارد پس نخست به نظریه‌های نقادانه جامعه‌شناسی کلاسیک، سپس مکتب فرانکفورت و در ادامه به نظریه‌های لویی آلتوسر، آنتونیو گرامشی، بالیبار و ماشری می‌پردازیم. آنگاه بر مطالعات فرهنگی در چند دهه اخیر تمرکز می‌کنیم و رابطه آن را با نظریه هویت جنسی، هویت نژادی، و نشانه‌شناسی بررسی می‌کنیم و تلاش می‌کنیم مفاهیم فرهنگ/طبیعت، ایدئولوژی، هویت، و فرهنگ عامه را تعریف کنیم.

در هر جلسه استراتژی‌های خواندن متن بر اساس نظریه معرفی شده به صورت کاربردی ارائه خواهد شد و به نقد عملی متون ادب فارسی کلاسیک و معاصر و متون هنری مانند فیلم می‌پردازیم. دانشجویان کلاس موظف‌اند با نوشتن نقد بر مبنای این روش‌ها به طور عملی در مباحث بخش نقد شرکت کنند. تمام نقدهای دانشجویان خوانده و راهنمایی‌های عملی ارائه می‌شود.  


نظریه‌های روایت
زمان: دوشنبه‌ها ساعت ۱۶-۱۸
طول دوره: ۱۵ هفته
شروع دوره: ۳ خرداد
روایت بحث جدیدی در نقد و نظریه ادبی نیست. تشریح ارسطو از طرح داستان شاید اولین تلاش در طرح مفهوم روایت باشد. اما در قرن بیستم از نظریه‌های فرمالیسم روسی به بعد بحث جدی درباره روایت شروع شد و در روایت‌شناسی، ساختگرایی و پساساختگرایی اهمیت بیشتری یافت. در نهایت، در نظریه ادبی معاصر عقیده بر این است که روایت به عنوان یک پرداخت زبانی نه تنها داستان‌گویی را ممکن می‌سازد، بلکه فهم ما از جهان همواره به واسطه روایت است و روایت‌پردازی فرآیند معنی‌ بخشیدن به زندگی است.

در این دوره‌ی آموزشی به موضوع‌های زیر پرداخته میشود: تفاوت داستان و روایت، ساختارهای تجویزی/ساختگرای روایت (روایت‌شناسی)، نقش زمان و نقطه‌نظر در روایت، روایت در ادبیات کودک، نقد گفتمانی روایت، نقد فرهنگی روایت، بررسی تطبیقی روایت ادبی و فیلم، نقش روایت در مطالعات تاریخی، روایت درمانی، روایت در عکاسی و معماری، روایت و رسانه، روایت پساساختگرا.

از جمله نظریه‌پردازانی که در این دوره مورد بحث قرار می‌گیرند عبارتند از: ژرار ژنت، رولان بارت، تزوان تودورف، ولادیمیر پراپ، جرالد پرینس، پل ریکور، سیمور چتمن، جاناتان کالر، کریستین متز و میکه بال.

علاقه‌مندان به ثبت‌نام در این دوره‌های آموزشی تا ۲۱ اردیبهشت ماه فرصت دارند در ساعات اداری به مرکز فرهنگی شهرکتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر(بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم مراجعه کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های ۸۸۷۲۳۳۱۶ و ۸۸۷۱۷۴۵۸ تماس بگیرید.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top