خوابگرد قدیم

بشود یا نشود؟

۱۹ تیر ۱۳۸۸

آقای پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور گفته: “دنبال راهی هستیم که یک حاشیه‌ی امنی را برای رسانه‌ها جهت انتقاد کردن فراهم کنیم تا رسانه‌ها بتوانند با قدرت بیش‌تری نقش نظارتی‌شان را اعمال کنند.”

این‌جور که از ظواهر امر برمی‌آید، رسانه‌ها برای انتقاد کردن به حاشیه‌ی امن نیاز ندارند، بلکه به رفع حاشیه‌ای از ناامنی نیاز دارند که بر خلاف قانون اساسی و حتا قانون مطبوعات فعلی، بدجوری به پر و پای‌شان پیچیده است. نمی‌شود که دیواری غیرقانونی جلوی یک در بسازیم و بعد برای رد شدن از دیوار، دنبال نردبان بگردیم؟ چرا لقمه را از پشت سر می‌گذرانید تا به دهان برسد؟ برای نجات دادن رسانه‌ها از وضع کنونی، نیازی نیست کاری انجام شود، بل‌که دقیقاً ضروری ست کاری انجام نشود و رسانه‌ها را زیر سایه‌ی قانون به حال خود گذاشت.

پیوندها:
:: متن پیام تبریک پورمحمدی به احمدی‌نژاد
:: متن نامه‌ی انتقادی پورمحمدی به میرحسین موسوی

چند اصل قانون اساسی:

اصل ۲۴: نشریات و مطبوعات در بیان مطالب آزادند، مگر آن که مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد. تفصیل آن را قانون معین می‌کند.

بخشی از اصل ۹:  هیچ مقامی حق ندارد به نام حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور آزادی‌های مشروع را، هر چند با وضع قوانین و مقررات، سلب کند.

اصل ۲۷: تشکیل اجتماعات و راه‏پیمایی‏ها، بدون حمل سلاح، به شرط آن که مخل به مبانی اسلام نباشد آزاد است.

اصل ۳۲: هیچ‌کس را نمی‌توان دستگیر کرد مگر به حکم و ترتیبی که قانون معین می‌کند. در صورت بازداشت، موضوع اتهام باید با ذکر دلایل بلافاصله کتباً به متهم ابلاغ و تفهیم شود و حداکثر ظرف مدت بیست و چهار ساعت پرونده‌ی مقدماتی به مراجع صالحه قضایی ارسال و مقدمات محاکمه، در اسرع وقت فراهم گردد. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود.

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top