خوابگرد قدیم

چرا به جایِ زیرا

۲۳ بهمن ۱۳۸۷

پرسیدن مهم‌تر از پاسخ دادن است ـ ترجمه‌ی حمیده بحرینیآیا شما هم موافق‌اید که ما و جامعه‌مان بیش‌تر گرفتار و در معرض «پاسخ»ایم تا «پرسش»؟ آیا شما هم قبول دارید که «جزم‌اندیشی» و توهم «قطعیت»، بلایی فراگیر، نه فقط در سطح جامعه که، مصیبتِ بزرگ اهل اندیشه و فرهنگ و خصوصاً سیاست است؟ فرقی نمی‌کند تحصیلات‌تان چیست، دلمشغولی‌تان چیست، اصلاً اهل کتاب هستید یا نه، یا اصلاً اهل فلسفه هستید یا نه؛ فرقی نمی‌کند. کافی ست فقط خواننده‌ی همین سطور باشید تا خواندن کتابِ کم‌حجم «پرسیدن مهم‌تر از از پاسخ دادن است» برای فروکشاندن‌تان از قله‌ی دانایی به دره‌ی تردید از نو، در حد نان و سیگار شب واجب باشد، به همین قطعیت!

شما در این کتاب، که «درآمدی بر فلسفه» محسوب می‌شود، بی‌آن که حتا با یک نظریه‌ی فلسفی روبه‌رو شوید، یا حتا نامی از یک فیلسوف بشنوید، به شیوه‌ای سقراطی، درمی‌بابید که همه‌ی آن‌چه می‌پندارید «معرفت (شناخت)» شماست، فقط «باور» شماست، و همه‌ی آن‌چه می‌انگارید «باور» شماست، هیچ ریشه‌ای در ادراک شما ندارد، بلکه بیش‌تر «دانسته‌های» عموماً زیان‌بار شماست و باید از این توهمات رها شوید تا آماده‌ی اندیشیدن، درنگیدن و چه بسا زندگی کردن و حتا اگر دل‌تان خواست، فلسفیدن شوید.

خوشبختانه زبان این کتاب بسیار ساده، شیرین و گاه روایی و حتا بازیگوشانه است، و حمیده بحرینی (مترجم) نیز با همیاری هومن پناهنده (ویراستار تخصصی)، در روانی و شیوایی نثر آن بسیار کوشیده‌ است. بحرینی در پایان مقدمه‌ی کتاب نوشته است: “بیایید یک بار دیگر مانند دوران کودکی لذت بازی را تجربه کنیم: بنایی را که ساخته‌ایم فرو ریزیم و تکه تکه از نو بسازیم. شاید حاصل کار بنایی محکم‌تر و زیباتر از بنای قبلی باشد.” با این حال اگر توصیه‌ام را جدی گرفتید و کتاب را خواندید و از این بازی خوش‌تان نیامد، با افتخار پذیرای نفرین‌تان خواهم بود؛ چون اولین نتیجه‌ی مطالعه‌ی این کتاب، چیزی جز نفرین و لعنت نخواهد بود!

مشخصات کتاب:
پرسیدن مهم‌تر از پاسخ دادن است (درآمدی بر فلسفه) ـ نوشته‌ی دنیل کلاک (Danil Kolak) و ریموند مارتین (Raymond Martin) ـ ۲۰۰۲ ـ ترجمه‌ی حمیده بحرینی ـ نشر هرمس ـ ۱۹۸ صفحه‌، قطع رقعی ـ قیمت ۲۵۰۰ تومان ـ [گزارشی از نقد و بررسی کتاب]

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top