خوابگرد قدیم

سنگ سیاه حجرالاسود در مصلای نماز!

۲۳ دی ۱۳۸۷

رئیس شورای سیاستگذاری ائمه‌ی جمعه‌ی کشور به خبرگزاری مهر گفت: نزدیک به ۴۰۰ شهر فاقد مصلای نماز جمعه هستند. بیش از ۹۰ مصلای نماز جمعه در شهرهای کشور در حال ساخت است. تا کنون ۱۲۰ مصلای نماز جمعه در کشور احداث شده است که مردم و نمازگزاران از آن استفاده می کنند.

مصلّا (مصلّی) دو معنای اصلی دارد، یکی «نمازگاه» (جای نماز و مسجد) و دیگری «سجاده» (جانمازی). گاهی وقت‌ها کاربرد بیش از حد واژگان عربی در کنار واژگان فارسی، اشتباهات خنده‌داری را ایجاد می‌کند. با مثال معروف سنگ سیاه حجرالاسود که آشنایید. مثال دیگرش که در محیط کارم زیاد با آن روبه‌رو می‌شوم و احتمالاً شما هم از رادیو یا تلویزیون شنیده‌اید، این است: پیامبر اسلام صلی‌الله علیه و آله که درود خدا بر او و خاندانش باد! چند وقت پیش هم شاید دیدید که روزنامه‌ی «خبر ورزشی» در شماره‌ی چهارم دی‌ماه امسال خیلی جدی تیتر زده بود: «حسنِ خوبی علی دایی در عمان»!

نکته این است که بسیاری از این اصطلاحات و واژه‌ها از روی بی‌دقتی و نیز بر اثر کاربرد بسیار، به مرور مفهوم دقیق خود را در ذهن گوینده یا نویسنده از دست می‌دهند. نکته‌گیری‌ام را بگذارید به حساب انگیزه‌ای که برای توجه دادن به معنای دقیق کلمه‌ی «مصلّا» یافتم. راستی ساختمان مصلای تهران کی تمام می‌شود؟

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top