خوابگرد قدیم

سلحشورانه!

۱۰ مهر ۱۳۸۷

۱ـ می‌گویند، چند سال پیش که یکی از بانک‌ها یک بنز ۲۰۰ میلیون تومانی جایزه می‌داد، بنده‌‌خدایی رفت و دخیل بست و ضجه زد که صاحبِ کرامت بنز را نصیبِ او کند. از فرطِ ضجه مویه‌ی بسیار از حال رفت و به خواب شد. صاحب کرامت را دید که عصبانی ست و می‌گوید: آخر، پدرآمرزیده، اول برو در این بانکی که می‌گویی حساب باز کن، بعد بیا این‌جا آویزان گردنِ من شو!

۲ـ تصادفی، وبلاگ برادر حاج‌آقا فرج‌الله سلحشور را دیدم و به مطلبی رسیدم با تیتر «سینمای ایده‌آل». حضرتِ ایشان آیین‌نامه‌ای را در ۳۰ بند تنظیم فرموده‌اند که باید برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌های مذهبی به آن‌ها توجه خاص کرد. به فرموده‌ی ایشان، «اگر این موارد در یک سریال مذهبی رعایت گردد بی‌شک عنایات الهی هم شامل حال این گروه شده و اثری مورد تأیید خداوند و بنده‌های او ساخته خواهد شد. در غیر این صورت توقع اثری مثبت و تأثیرگذار توقعی بی‌جاست.» اگر خدای ناکرده حوصله ندارید، همه را بخوانید، برخی از‌ آن‌ها را در این‌جا می‌آورم و با اجازه‌ی ایشان، بندی هم در پایان به آن اضافه می‌کنم؛ باشد که قبول درگاه حق قرار گیرد و جملگی رستگار شویم.

ـ تهیه‌کننده و کارگردان باید معتقد به مذهب باشند و از شعور و شناخت معقول و مقبول بهره‌مند باشند تا در گروه نسبت به مسئولین، ایجاد باور و اعتماد کنند. گروهی که نویسنده و کارگردان و تهیه‌کننده را باور نداشته باشند از او اطاعت نخواهند کرد.

ـ باید عوامل اصلی گروه مثل: مدیر تولید. مدیر تدارکات. دستیار اول کارگردان. منشی صحنه. مشاور کارگردان. مدیر فیلمبرداری. طراح صحنه و لباس. مدیر هنری. برنامه‌ریز و صدابردار و عکاس و غیره… انسان‌های مذهبی و معتقد باشند.

ـ انتخاب بازیگران از میان کسانی باشد که اگر عامل و معتقد به مذهب نیستند لااقل با مذهب بیگانه نباشند و به فساد و گناه اشتهار نداشته باشند.

ـ شئونات مذهبی اعم از حجاب، اخلاق، ادب، احترام و عدم اختلاط زن و مرد باید رعایت گردد. با متخلفین بعد از تذکر برخورد شود.

ـ برگزاری نماز جماعت و داشتن روحانی و نماز اول وقت از واجبات و مایۀ دمیدن روحیۀ مذهبی در گروه و جلب عنایات الهی است.

ـ خواندن قرآن و دعا در آغاز فیلمبرداری و داشتن وضو تأثیر بسیاری در ایجاد فضاهای سالم و مذهبی دارد. و در روحیۀ گروه و ایجاد فضای سالم مؤثر می‌باشد.

ـ ایجاد باور و اعتماد و اعتقاد نسبت به سریال در بین افراد گروه. با برشمردن جنبه‌های مثبت و ویژگی‌های سازندۀ آثار قرآنی و مذهبی و تذکر خیر و برکت مادی و معنوی اینگونه آثار.

بند پیشنهادی من برای تکمیل این آیین‌نامه:
ـ نویسنده و کارگردانِ گروه باید به قصد قربت هم که شده، اندکی نویسندگی و کارگردانی بداند. همان «اندکی» کفایت می‌کند.

۳ـ کاش حضرتِ ایشان، روزی هم ماجرای آویزان شدن برای صدور مجوز ساخت سریال شش میلیاردی «یوسف پیامبر» در کنار سجاده‌ی نماز را که نخست به نام شخص دیگری بود، برای همگان تعریف کنند تا قدر و منزلتِ قدسی آن آشکارتر شود. 

این مطالب را هم خوانده‌اید؟

بدون نظر

شما هم نظرتان را بنویسید

Back to Top