خوابگرد

سنتوری؛ از نوعِ کدام مهرجویی؟

پس از هشت سال توقیفِ فیلم «بانو»، وقتی اکران شد، همه با یک فیلم درخشان روبه‌رو شدیم. برای تماشای «سنتوری» انتظارمان به یک سال هم نکشید. این روزها در باره‌ی قاچاق فیلم «سنتوری» زیاد حرف می‌زنند، ولی من می‌خواهم در باره‌ی خودِ فیلم نظر شما را بدانم. داریوش مهرجویی که فیلم‌هایی چون گاو، هامون، اجاره‌نشین‌ها و خصوصاً شاهکاری به نام «بانو» را ساخته، حالا پس از ساختن فیلم تلویزیونی ِ زیبایی مثل «مهمان مامان»، رسیده به فیلم ِ ظاهراً سینمایی و در واقع تلویزیونی ِ«سنتوری». خیلی دوست دارم بدانم نسبتِ این فیلم را با مهرجویی در چه چیزهایی می‌دانید؟ موضوع صحبتم ابداً سانسور و توقیفِ این فیلم نیست، کاری هم به ترانه‌های زیبای فیلم و صدای دل‌نشین چاووشی ندارم. فقط  بگویید از مهرجویی ِ «بانو» تا مهرجویی ِ «سنتوری» چه فاصله یا تفاوتی می‌بینید. راستی هیچ تصور کردید که اگر ترانه‌ها و صدای چاووشی را از فیلم حذف کنید، از فیلم «سنتوری» جز یک فیلم آشفته و دمِ‌دستی چه می‌ماند؟ اگر هم معتقدید، مهرجویی هنوز همان موجود عجیب و درخشانی ست که بوده، باز هم برایم بنویسید.